Bavaria wil weer leuke reclame gaan maken

Hij zal de branche wel tegen de haren instrijken, verwacht Peter Swinkels, maar de bestuursvoorzitter van bierbrouwer Bavaria moet het kwijt: hij ergert zich de laatste tijd dood aan de bierreclames op televisie....

Van onze verslaggever

Hans Faber

AMSTERDAM

De Bavaria-topman steekt niet onder stoelen of banken dat hij ontevreden is over de reclame-uitingen van zijn eigen merk. 'Het is allemaal weinig verrassend, weinig creatief', aldus Swinkels. Hij wil terug naar de gevarieerde, humoristische campagnes van een jaar of tien geleden.

Bavaria verraste toen bijvoorbeeld met 'het spotje met de rode draad'. Het filmpje liet een rode draad zien die zich van links naar rechts door het beeld beweegt. 'Een bekende bierbrouwer wilde graag een rode draad in zijn campagne' zucht de voice over. 'Nou, hier is die dan.' Waarna er een glas Bavaria door de draad het beeld in wordt getrokken. Veel aandacht ook kreeg een commercial, eveneens niet duurder dan een paar duizend gulden, waarin een flesje Bavaria Malt diende als versnellingspook.

De Brabantse bierbrouwer is het verrassende uit die tijd kwijt, vindt Swinkels. Bavaria is nu op de televisie met een spotje waarin de zanger René Froger optreedt. Als Frogers toeschouwers in slaap zijn gevallen, zegt de zanger: 'Zo, nu eerst een Bavaria'. Volgens Swinkels heeft het spotje in de Randstad 'goed gewerkt', maar is het niet zo sprankelend als de oude filmpjes.

Om de reclamecampagnes van Bavaria een creatieve impuls te geven gaat de brouwer in zee met een nieuw reclamebureau. Swinkels heeft gekozen voor Schaeffer Wünsch Has. Drijvende krachten achter het jonge Amsterdamse bureau zijn de creatieven Lode Schaeffer en Erik Wünsch, die naam maakten met commercials voor Centraal Beheer en Volkswagen.

Swinkels is vol lof over het werk van het duo. 'Als je ziet wat die jongens maken, gaat je bloed sneller stromen. Het zijn jonge mensen die weten wat er bij de mensen leeft, topcreatieven die met simpele middelen overtuigend werk maken.' Wat Schaeffer Wünsch Has voor Bavaria gaat doen, is nog niet duidelijk. 'In zijn reclame-uitingen moet Bavaria in ieder geval weer grensverleggend bezig zijn. Wij hebben een beperkt reclamebudget, we moeten dus creatief zijn', zegt Swinkels.

Of Bavaria doorgaat met tv-spotjes is voor Swinkels een open vraag.'Ik vraag me af de televisie nog wel het juiste medium is voor een biermerk. Met al die zenders is het heel moeilijk om nog je doelgroep te bereiken.'

De keuze voor Schaeffer Wünsch Has is een klap in gezicht van DMB & B, al zegt Swinkels niet zijn complete budget bij dat bureau weg te halen. DMB & B heeft jarenlang voor Bavaria gewerkt. Het bureau maakte onder andere de spotjes voor Bavaria Malt, waarin sterren als Marco van Basten, Dynasty's Joan Collins en Miami Vice's Don Johnson figureerden. Mede door de spotjes werd het alcoholvrije bier van Bavaria een succes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden