Het eeuwige levenBart de Boer

Bart de Boer (1951-2020): een te grote droomvlucht voor de Efteling

Als directeur van de Efteling wilde Bart de Boer Eurodisney naar de kroon steken. Die plannen werden zijn commissarissen toch wat te gortig.

Beeld Bart de Boer

Hij noemde zichzelf ‘klusjesman voor de vrijetijdsindustrie’. Bart de Boer was in woorden tamelijk pretentieloos voor een directeur van een pretpark waar 2.500 mensen werkten en waarmee hij Eurodisney naar de kroon wilde steken.

Van juni 2008 tot september 2013 was hij de baas van de Efteling. En hij liet er geen gras over groeien. De Boer schafte de zondagtoeslag af, een beslissing waar het personeel niet blij mee was, maar zo merkte hij op: ‘Het is gewoon een bedrijf. Geen speeltuin.’

Als niet-Brabander wilde hij loskomen van de onnodige bescheidenheid van de Efteling. Het park moest naar de wereldtop. Daarom moest het groter, beter en mooier’, zegt Koen Sanders als directeur concept, creatie en ontwikkeling zijn collega.

De Boer investeerde ruim 220 miljoen euro in nieuwe attracties zoals de dubbele achtbaan Joris en de Draak, de waterfonteinshow Aquanura en de riddershow Raveleijn. Daarnaast ging het park ook in de winter open. Het bezoekersaantal liep met 1 miljoen per jaar op tot 4,2 miljoen. Hij wilde eigenlijk nog meer investeren, maar de raad van commissarissen floot hem terug. Er moest een pas op de plaats worden gemaakt. De Boer trad teleurgesteld terug. ‘Ik miste het vertrouwen’, vertelde hij in 2013 tegen Omroep Brabant. ‘Dan moet je een grote jongen zijn en zeggen: jongens, dit is het.’

Hij bleef in Brabant wonen en zich voor de provincie inzetten. Hij reeg de nieuwe functies aaneen. Hij werd bestuursvoorzitter van VisitBrabant, Eindhoven365 en het Eindhoven Museum. Hij was een van de grote aanjagers van het Van Gogh Nationaal Park. Ook was hij directeur van de academie voor toerisme aan de NHTV in Breda.

Hij lanceerde Dreamport, waardoor Noord-Brabant met de historische binnensteden, de gastvrijheid en de natuur op de toeristische kaart werd gezet, zoals Brainport bij Eindhoven dat deed voor de ict. Daarnaast was hij president-commissaris van Bonaire International Airport.

Een jaar geleden werd kanker vastgesteld. Hij bleef werken zolang het kon. ‘Geen enkele behandeling hielp’, zegt zijn echtgenote Sonja de Boer met wie hij twee zoons en een dochter had. Bart de Boer overleed 28 augustus. Hij werd maar 69 jaar.

De Boer werd geboren in Zaandam als de zoon van een inkoopdirecteur van Albert Heijn. Na een opleiding bedrijfskunde in Delft begon ook hij bij de Zaanse grootgrutter. In 1977 stapte hij over naar bungalowpark Vendorado (later Gran Dorado), waar hij de marketing ging doen.

Hij noemde zichzelf daar ‘bungalowboer’. ‘Of je nu hutten moet vullen of een vliegveld moet runnen, het gaat om het in de markt zetten van je product’, zei hij.

Hij werkte ook enige tijd bij Filmnet. ‘Daar verkocht hij films aan Gran Dorado en ook Center Parcs via het pay-per-viewsysteem. Hij was zijn tijd altijd vooruit’, zegt zijn echtgenote.

In 2000 werd hij algemeen directeur van Eindhoven Airport. Sonja de Boer: ‘Het was voor hem de ideale baan. Hij was nu echt de baas.’ In 2002 haalde hij prijsbreker Ryanair binnen, waardoor de luchthaven uitgroeide van 350 duizend naar 1,2 miljoen passagiers per jaar.

Maar zijn droom was een keer de baas van de Efteling te worden. ‘Hij had al een keer eerder gesolliciteerd, maar toen vonden ze hem nog te jong en onervaren. In 2008 kreeg hij de kans’, aldus Sonja.

Hij wist volgens Sanders wat hij met de Efteling wilde. ‘Daar ging hij voor. Dat betekent niet dat hij geen tegengeluiden wilde horen. Integendeel. Maar door zijn passie en energie wist hij het toch voor elkaar te krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden