Banken moeten op bezoek bij buitenlanders

Wie tegenwoordig succesvol wil zijn in zaken, moet goed weten wie zijn klanten zijn, wat hun wensen zijn en waarom ze dat willen....

Voor ondernemers vormen de 900 duizend allochtonen, met hun besteedbaar inkomen van twaalf miljard gulden, een aantrekkelijke doelgroep. En deze groep (6 procent van de totale bevolking) heeft in de toekomst alleen maar meer te besteden.

Naar aanleiding van een recent onderzoek - de weinig opzienbarende conclusie luidde dat ondernemers die zich niet op allochtonen richten, omzet mislopen - herleeft de belangstelling voor etno-marketing. In de jaren tachtig stond het onderwerp ook al op de agenda, maar toen hadden allochtonen minder te besteden, aldus Finata Magazine.

Volgens Ogün Göktürk, directeur van een adviesbureau voor multiculturele marketing, valt er nu meer aan buitenlanders te verdienen. Hij zegt dat het inkomen van allochtone gezinnen vaak hoger is dan dat van autochtone families, omdat het aantal werkenden per huishouden groter is.

Ondernemers die zich slechts met hun Hollandse koopmansgeest op de multiculturele markt storten, hebben echter weinig kans van slagen. Draait het in Nederlandse zakenkringen om 'tijd is geld', in de Turkse gemeenschap gaat het vooral om het sociale contact.

Bijvoorbeeld in de bankenwereld. Een Turk is gewend om iemand van de bank thuis te ontvangen. Het gesprek gaat dan eerst uren over koetjes en kalfjes, pas bij het afscheid wordt over financiële zaken gesproken. 'Leidt dat tot een transactie, dan blijft een Turk zijn adviseur trouw. Ook wanneer een andere bank gunstiger rentepercentages aanbiedt', aldus het tijdschrift.

In Duitsland hebben banken op het terrein van etnomarketing een aantal fouten gemaakt, waardoor Turken steeds meer naar in Duitsland gevestigde Turkse banken overstapten. Göktürk voorziet die problemen ook voor Nederlandse banken, als zij niet op deze ontwikkeling inspelen. Steeds meer Turkse banken vestigen zich namelijk ook in Nederland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden