Autolobby wil kampeergevoel later herleven

'Op welke manier kan het sluimerende kampeergevoel dat onder veel oud-kampeerders nog steeds aanwezig is, weer nieuw leven worden ingeblazen, vraagt Rai Voorrang zich af....

Het antwoord is simpel. 'De branche dient in de communicatie over kamperen de positieve ervaringen te bevestigen en de belangrijkste belevingselementen centraal te stellen.' En wat zijn die 'ervaringen' en 'belevingselementen'? 'Het gaat daarbij om vrijheid en ongebondenheid, direct contact met de natuur, sociale contacten en plezier voor kinderen.'

Dat kampeerders er toch op een gegeven monet de brui aan geven en hun vakantie tussen echte muren op een echt bed doorbrengen, heeft weinig met het kamperen zelf te maken. Uit onderzoek is gebleken dat de 'beslissing om niet meer te gaan kamperen voor een belangrijk deel niet wezenlijk met kamperen zelf te maken heeft, maar veeleer met veranderde persoonlijke omstandigheden.'

'Verandering in de gezinssamenstelling, tijdgebrek, kosten en onvoldoende inzicht in het aanbod van kampeermogelijkheden en arrangementen zijn eigenlijk de belangrijkste redenen waarom oud-kampeerders voor andere vakantievormen kiezen.'

De oplossing? 'Goede communicatie kan deze informatiekloof overbruggen, de bestaande vooroordelen over kamperen wegnemen en de kampeermarkt een nieuwe impuls geven.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden