ANWB start kunstproject met verlicht fietspad

Nachtelijke tochten over fietspaden in donkere ommelanden zullen binnenkort wat minder beangstigend zijn: de ANWB gaat samen met kunstenaar Daan Roosegaarde fietspaden met lichtgevende lijnen aanleggen.

Fietspaden zijn nu nog vaak slecht verlicht. Het kunstproject van de ANWB moet daar verandering in brengen.Beeld ANP

Nachtelijke tochten over fietspaden in donkere ommelanden zullen binnenkort wat minder beangstigend zijn: de ANWB gaat samen met kunstenaar Daan Roosegaarde fietspaden met lichtgevende lijnen aanleggen.

Glowing Lines, wegmarkering die overdag licht absorbeert en dit in het donker weer afgeeft, was tot nu toe vooral een 'goed plan', zegt Roosegaarde. Goed voor het milieu, goed voor de verkeersveiligheid en feeëriek bovendien. Maar dus vooral goed op de tekentafel. Samen met de lezers van ANWB-blad Kampioen en bouwbedrijf Heijmans wil Roosegaarde nu een volgende stap zetten: kijken waar behoefte bestaat aan lichtgevende fietspaden.

Burger neemt zelf initiatief
In een tijd waarin de overheid zich terugtrekt en Rijkswaterstaat de lichten langs de snelwegen uitschakelt, neemt de burger steeds vaker zelf het initiatief, zegt Roosegaarde. 'Kijk maar hoe mensen hun eigen energievoorziening ter hand nemen of zelf hun huizen bouwen. Dit project hoort daar ook bij.' De leden van de ANWB zijn volgens de kunstenaar een ideale representant van de nieuwe burger, omdat het een actieve groep is.

De ANWB roept lezers op samen met buurtgenoten een fietspad in de omgeving te nomineren. De weg met de meeste 'punten' krijgt de speciale belijning, belooft de ANWB.

Hoeveel wegen uiteindelijk worden voorzien van glowing lines is niet bekend, zegt Marieke Swinkels van Heijmans. 'We zitten in een innovatieproces. Daarin is nog lang niet alles vastgelegd, maar deze stap maakt het plan weer een stapje concreter.'

Met de informatie van ANWB-leden wil Heijmans in gesprek gaan met gemeenten en provincies. Over de kosten is nog weinig bekend. Het is een proef, zegt Swinkels: 'We beginnen bij de eindgebruiker en gaan stap voor stap ontdekken waar het ons brengt.'

Speciale verf
Het plan is technisch uitvoerbaar. Lichtgevende lijnen liggen al in het lab bij Heijmans en zijn ook in de buitenlucht getest. De bouwonderneming heeft speciale verf laten ontwikkelen die minstens acht uur blijft stralen. 'We hebben het daarom liever niet over glow in the dark, omdat dit de associatie wekt met lichtgevende kinderkamerschijnsels die er na tien minuten de brui aan geven', zegt Swinkels. Met welke fabrikanten Heijmans samenwerkt, wil ze uit concurrentieoverwegingen niet bekendmaken.

Roosegaarde is nu een klein jaar bezig met zijn glowing lines. De 'uitrol' naar de praktijk duurt langer dan hij had verwacht. 'Ik heb de stugheid van de oude wereld onderschat. Mensen willen het nieuwe wel, maar vinden het lastig om het bekende los te laten. Terwijl het daar toch om gaat bij dit project: de controle een beetje loslaten.'

Een voorbeeld van het Roosegaarde-fietspad dat in Eindhoven komt: het Van Gogh-pad, hier niet met lijnen maar met glinsterende stenen.Beeld Daan Roosegaarde
 
We hebben het liever niet over glow in the dark, omdat dit de associatie wekt met lichtgevende kinderkamerschijnsels die er na tien minuten de brui aan geven.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden