ANWB stapt uit platform voor ov-chipkaart

AMSTERDAM - De ANWB is uit het landelijk consumentenoverleg over de ov-chipkaart gestapt. De bond voelt zich niet serieus genomen door het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W). Woensdagmiddag vergadert de Tweede Kamer over de invoering van de ov-chipkaart.

Het overleg was door het ministerie in het leven geroepen om consumentenorganisaties advies te laten geven, 'niets meer en niets minder', zegt een woordvoerder van V&W. Dat de ANWB eruit is gestapt, betreurt V&W.

De maat is vol
'De overheid pronkt heel fier met een consumentenplatform waar iedereen zijn eitje kwijt kan', zegt een woordvoerder van de ANWB, 'maar als die eitjes niet worden uitgebroed, heeft het geen zin.' De maat is vol en de ANWB zal voortaan zijn klachten rechtstreeks melden aan de politici.

SP-Kamerlid Farshad Bashir vindt de invoering van de ov-chipkaart 'gepruts, echt gepruts'. Ook GroenLinks is kritisch en lanceerde eerder het meldpunt ov-chipklacht.nl.

Genegeerd
'Dat mensen wantrouwend zijn over de ov-chipkaart, hebben de vervoersmaatschappijen aan zichzelf te danken', zegt Bashir. Klachten over problemen met uitchecken, niet-werkende ov-studentenkaarten en defecte poortjes worden volgens Bashir genegeerd.

De SP'er zal in de Kamer pleiten voor sterkere regie. De opvolger van demissionair minister van V&W Camiel Eurlings moet volgens Bashir de regie nemen. 'De vervoerders houden zich vooral bezig met winst maken. Er zijn nu bijna twintig vervoersbedrijven bij betrokken, die allemaal hun eigen wensen hebben.' Terwijl het doel gebruiksvriendelijkheid moet zijn, zegt Bashir. 'Je moet reizigers verleiden, niet iets door de strot duwen.'

De NS ziet dat anders. 'Wij zien dat Nederland om is', zegt een woordvoerder. '76 procent van de reizigers verkiest de ov-chipkaart boven het papieren kaartje.' Dat gaat er bij de ANWB niet in. 'Je kunt wel vasthouden aan de reizigers die geen problemen hebben', zegt een woordvoerder, 'maar als het andere deel het laat afweten en nu weer de auto neemt, moet je je afvragen of het een succes is.'

Volgens de ANWB heeft de kaart wel toekomst, maar moeten de 'kinderziekten' eerst worden opgelost. 'Hoe moet het op de perrons, hoe wordt alles aangegeven.'

TLS in opspraak
Trans Link Systems - een joint venture van vervoerders Connexxion, GVB, HTM, NS en RET - is verantwoordelijk voor de realisatie van het ov-chipkaartsysteem voor het openbaar vervoer. TLS kwam vorige week in opspraak, omdat de drie topbestuurders meer dan de Balkenendenorm verdienen. SP-Kamerlid Farshad Bashir pleit voor strenger toezicht en meer transparantie bij TLS.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden