Amsterdams ov moet beter voor minder subsidie

Geen kaalslag maar beter en sneller openbaar vervoer met meer reizigers. En dat voor veel minder subsidie. De ambities zijn groot in de nieuwe afspraken die vervoersbedrijf GVB met de gemeente Amsterdam heeft gemaakt over de uitvoering van het openbaar vervoer in de regio voor de komende 10 jaar.

Beeld anp

Verantwoordelijk wethouder en bestuurder van de Stadsregio Eric Wiebes (VVD) lichtte de overeenkomst maandag samen met plaatsvervangend GVB-directeur Tom Middelkoop toe. Volgens de wethouder daalt de subsidie van 102 miljoen euro in 2012 naar 36 miljoen euro in 2024. Eerder was zelfs nog sprake van 150 miljoen euro per jaar.

Door het vervoer anders te organiseren, denken beide partijen in 10 jaar tijd 35 procent meer reizigers te kunnen trekken met 300 miljoen euro minder subsidie. Ook zouden ze nog eens 15 procent meer productiviteit kunnen behalen in het beheer en onderhoud van de infrastructuur. Dat kan volgens Wiebes door de vervoerder te laten bedenken wat het beste is voor de reiziger. 'Vroeger vertelden wij als gemeente precies wat we wilden en hoe het moest. De democratie deed alsof 'ie het beste wist wat de reiziger wilde.'

Minder kronkelen
Zo gaat het GVB 'slimmer' rijden op plekken waar de meeste reizigers staan. Dat betekent dat op rustige plaatsen mensen soms iets verder moeten lopen naar een halte. 'Door minder vaak te stoppen en minder te kronkelen door de wijken, zijn mensen sneller op hun bestemming', legde Wiebes uit. Ook moet het vervoer versnellen. 'We hadden van de grote steden het traagste ov.' De Stadsregio investeert hiertoe flink in de infrastructuur. Dit moet weer leiden tot meer reizigers en extra omzet.

Het GVB moet daarnaast de reizigersinformatie, sociale veiligheid en klantvriendelijkheid van het personeel verbeteren. 'Het draait niet langer alleen om punctualiteit', zei Middelkoop. 'We houden al sessies om de klanttevredenheid te bevorderen.' De Stadsregio en gemeente toetsen die aan de hand van onderzoeken en hebben ook meerdere momenten afgesproken om te kijken of het vervoersbedrijf zich aan de afspraken houdt.

Zo gaat het GVB 'slimmer' rijden op plekken waar de meeste reizigers staan. Dat betekent dat op rustige plaatsen mensen soms iets verder moeten lopen naar een halte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden