Altijd feest

Michiel van Berge was kok, maar wel eentje die het bereiden van gerechten verhief tot spektakelstukken...

Michiel van Berge, op 22 april op 38-jarige leeftijd na een val uit het raam overleden, was de kok van het politiek-cultureel centrum De Balie. Hij maakte volgens het blad NL de lekkerste broodjes van Amsterdam, maar stond vooral bekend als de sprankelende voedselkunstenaar die, in de traditie van Middeleeuwse, Renaissance en Rococo-banketten, het bereiden en opdienen van gerechten verhief tot een spektakelstuk vol dans en muziek, video, en Chinees vuurwerk. Hij gaf nieuw elan aan het begrip food art en was een goeroe in kleine kring. Zo maakte hij eens een laat-Middeleeuws gerecht van een kalkoen die gevuld was met een hele gans. De gans was gevuld met een eend, de eend met een kwartel, de kwartel met een ei.

'In plaats van te mijmeren over de pracht en praal die met de Franse Revolutie verdween, ging hij zelf aan de slag,' zegt vriend en culinair historicus Patrick Faas. Maar hij serveerde ook het Chernobyl konijn. Het misvormde beest had een kop met lange tanden, zes poten gemaakt van kreeftenscharen. Over zijn rug liep een rij stekels, als bij een stegosaurus. Het waren kippenvleugels. Het konijn was rood als een tandoori kip. Uit zijn buikholte stroomde macaroni, als maden die het beest schoon aten. De gasten huiverden, bezonnen zich op de ramp en lieten het zich goed smaken. Met kwaliteit viel nooit te spotten.

Michiel van Berge werd in Oostzaan geboren. Zijn vader is architect, zijn moeder coupeuse, zijn jongere zus kunstenares. Het hechte gezin woonde in een kleine arbeiderswoning temidden van de weilanden waar Michiel graag met vriendjes ravotte. Zijn moeder kookte, met een korte macrobiotische onderbreking, Hollandse pot: groenten, aardappelen en vlees. Op zijn achtste bemachtigde Michiel een afgedankte brommer die hij tot schrik van zijn moeder binnen vijf minuten aan de praat kreeg. Toen de snelweg werd aangelegd, leerde hij motorcrossen over de zandbergen. Hij ging naar de LTS, maar wilde geen automonteur worden en ging werken in de horeca. Hij was de ideale ober. Hij vond het heerlijk om mensen te verwennen en ging naar de hotelschool. Pas toen hij stage liep bij restaurant Dineau ontdekte hij de keuken. Vooral het ambachtelijke trok hem aan. Hij werkte als patissier bij bonbonmaker Puccini en kookte in restaurants als Luden, West Pacific en Inez IPSC. Maar hij en zijn vrouw Sanne hielden ook van het nachtleven. Daar ontmoetten zij kunstenaarsvrienden en ontstonden de ideeën om 'teest-feesten' te organiseren in theater Roxy en Club de Ville op het Westergasfabrieksterrein (www.partymuseum.nl) Hij werkte samen met vriend en collega Mor Langelaar en later met de theatermakers, de Ready Maids. Bij uitzondering verscheen Michiel eens zelf ten tonele als de Hamburger etende reïncarnatie van Elvis Presley; in een glitterkostuum dat Sanne, die kostuumontwerpster is had gemaakt.

Michiel was een opgewekte, bescheiden man die nooit op de voorgrond wilde treden. Hij zat vol verrassingen en versierde met kerstmis de boom eens met ballen van zilverpapier. Hij stak de boom in brand en uit de as haalde hij heerlijke gerechten, verpakt in het zilverpapier. Met Halloween legde hij een levensgroot lijk op tafel, de ingewanden waren zalige zoete hapjes. Michiel was altijd bezig, sportte veel, bouwde speelgoedkastelen voor zijn kinderen, sleutelde aan motoren, bedacht een draadloze staafmixer en besloeg zijn oude Mercedes met duizenden metalen plaatjes. Hij wilde het leven maken tot een feest voor iedereen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden