'Als het lekker is, vind ik het geen probleem meer te betalen'

In de keuken zul je de millennial niet vaak betrappen. De 18- tot 36-jarige weet de weg naar het restaurant te vinden. Dat moet niet te duur zijn, maar wel een beetje upcoming.

Bij Lilith wordt de hele dag ontbijt (en niets anders dan dat) geserveerd, van acht tot vier. Beeld Marlena Waldthausen

'Een foto van pannenkoeken met chocola en banaan laat je hart toch sneller kloppen.' Lifestyle-vlogger Selma Omari (22) neemt altijd pannenkoeken in het Rotterdamse ontbijtrestaurant Lilith, maar vandaag heeft ze er homemade granola bijbesteld. 'Ik eet zo'n vier keer per week buiten de deur, maar eigenlijk altijd in tenten zoals deze.'

Bij Lilith hangt een alternatief, gotisch sfeertje: donkergroene en zwarte muren en in de hoek een opgezette raaf. 'Wel een hippe plek toch?', observeert Omari. 'Anders dan de mainstream, maar wel erg upcoming volgens mij.' Zodra het eten op tafel staat, maakt ze een video voor haar blog.

Millennials (18 tot 36 jaar oud) eten veel vaker buiten de deur dan oudere generaties, blijkt uit onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Volgens woordvoerder Inga Blokker hebben de jongeren daarbij een duidelijke voorkeur voor plekken die goedkoop, makkelijk en snel zijn. Dus geen driegangenmaaltijden en een wijnkaart, maar een fijne ervaring voor relatief weinig geld.

Ziedaar Lilith, waar de hele dag ontbijt (en niets anders dan dat) wordt geserveerd, van acht tot vier. Toen oprichter Charlotte Damen in november 2015 met Lilith begon, was een korte bereidingstijd een belangrijk criterium. 'Ik wilde bijzondere gerechten die tijdens het spitsuur snel twintig keer te maken zijn.' Dus koos ze voor onder andere pannenkoeken, havermout en eggs benedict (gepocheerde eieren met spinazie op een broodje). Deze gerechten kosten allemaal ongeveer zes euro.

Fotogeniek

Selma krijgt haar pannenkoeken in dezelfde tijd dat in een traditioneel restaurant brood en smeersels worden geserveerd. Het zijn er vijf, als Amerikaanse pancakes op elkaar gestapeld, kleurrijk versierd met bessen en fotogeniek druipend van de chocola. Zeer geschikt om op sociale media te plaatsen. Selma heeft ruim 36 duizend volgers op Instagram, waarop ze voornamelijk modefoto's plaatst, maar af en toe zit er een kleurrijk gerecht tussen. 'Mensen vragen me op internet heel vaak waar ik eet. Ik denk dat ze vertrouwen in mijn oordeel hebben.'

Sabri Lamdalsi (20), wachtend op zijn pannenkoeken met nutella, zegt dat hij zeker vijf keer per maand buiten de deur eet. 'Het is wel wat duurder dan thuis eten, maar ook sneller. En makkelijker. En lekkerder dan zelf iets maken. Als ik weet dat het lekker is, vind ik het geen probleem wat meer te betalen.' Selma, inmiddels aan haar pannenkoeken begonnen, weet nog niet dat zij voor deze klandizie heeft gezorgd.

Lifestyle-vlogger Selma Omari (22): 'Ik eet zo'n vier keer per week buiten de deur, maar eigenlijk altijd in tenten zoals dit.' Beeld Marlena Waldthausen

Sociale media

Foto's van restaurantgerechten op social media zijn volgens FSIN-woordvoerder Blokker een belangrijke aanjager van het buiten de deur eten. 'Eten en lifestyle zijn steeds vaker met elkaar verbonden.' Ze baseert die uitspraak op de antwoorden die mensen gaven op de vragen van het instituut. 'Veel meer dan vroeger willen mensen met eten een beleving delen en dat geldt des te meer voor jongeren. Door hun eten te delen op sociale media kunnen ze hun identiteit vormgeven.'

Lilith-oprichter Damen: 'Een bruin-roze english breakfast met spek, worst en tomatensaus ziet er lelijk uit. Daarom hebben we dat gerecht bewust vermeden op de kaart.' Het is psychologisch belangrijk dat eten er lekker uitziet, zegt ze terwijl ze haar telefoon oppakt. Ze laat rijen foto's zien van mensen die hun kleurrijke Lilith-voedsel fotografeerden en op Instagram plaatsten. Toen Lilith net open was, viel het Damen op dat bezoekers eerst tien foto's van hun gerecht namen voordat ze hun mes en vork erin zetten. 'In het begin vond ik dat irritant, want het eten werd koud, maar zo hebben onze gasten voor heel veel gratis marketing gezorgd. Bizar hoe sterk sociale media het eetgedrag beïnvloeden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden