Reportage

Als het kind in de supermarkt iets wil, gaat de ouder naar de kassa

Marketeers mikken ook bij ongezonde producten bewust op kinderen. Op tv en internet is dit verboden, maar in de winkel mogen ze voluit. Een op de drie keer is het raak, blijkt uit onderzoek.

Ouders worden beïnvloed door hun kinderen, maar kinderen worden op hun beurt weer enorm beïnvloed door kindermarketing. Beeld anp

'Wèèèèh!' Een snerpend, niet te negeren gekrijs vult de chipsafdeling van Albert Heijn. Heel even is het stil, dan begint het gebrul opnieuw. 'Ik ben benieuwd of dat om een product gaat', fluistert Moniek Buijzen, hoogleraar communicatiewetenschap in Nijmegen. 'Kom, we gaan kijken.'

Vanaf een afstand is te zien hoe een jonge moeder geroutineerd een zak chips opentrekt en haar kind, dat ze in een buidel voor zich draagt, een handje chips voert. Het houdt meteen op met huilen. 'Zag je dat? Dit is toch fantastisch', zegt Buijzen. 'Een beter voorbeeld ga je niet vinden vandaag.'

Buijzen is gespecialiseerd in kindermarketing, en volgde gedurende 150 veldbezoeken in supermarkten ouders die samen met hun kinderen boodschappen deden. De opvallendste conclusie uit dat onderzoek is dat een op de drie productverzoeken van kinderen door ouders wordt ingewilligd. 'Dus een op de drie keer dat een kind ergens naar wijst, iets pakt of iets vraagt, rekent de ouder het daadwerkelijk af', zegt Buijzen.

Piet Piraat, Dora en K3
Ouders worden dus beïnvloed door hun kinderen, maar kinderen worden op hun beurt weer enorm beïnvloed door kindermarketing, zegt de hoogleraar. Daarom roept voedselorganisatie Foodwatch op om kindermarketing in de supermarkt voortaan wettelijk aan banden te leggen. Advertenties voor snoep en snacks zijn op tv en internet al verboden, maar het gebruik van bekende figuren zoals Piet Piraat, Dora en K3 is in de supermarkt wel vrijelijk toegestaan. 'Daar moet per direct een einde aan komen', aldus Meike Rijksen, campagneleider bij Foodwatch.

Op kniehoogte voor de ouders, maar ooghoogte voor de peuters, domineren Mega Mindy en Paula de Koe inderdaad de pakken vla en hagelslag. Marketeers zetten daarbij actief in op de zogenoemde jengelfactor - het herhaaldelijk laten zeuren om een bepaald product. 'Wij vinden dat een heel slechte zaak', zegt Rijksen. 'Juist omdat 89 procent van het vaste voedsel in supermarkten te zoet, te zout of te vet is.'

Vandaag in de Volkskrant: 'Kinderen willen alles hebben wat Nijntje aanprijst'

 
Op kniehoogte voor de ouders, maar ooghoogte voor de peuters, domineren Mega Mindy en Paula de Koe inderdaad de pakken vla en hagelslag
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden