Het eeuwige leven Ton Schutz (1927 - 2019)

Als fotograaf verdiende Ton Schutz meer dan de artiesten die hij fotografeerde

Hij was persfotograaf van het ANP, maar daarnaast goochelaar die optrad voor koningin Juliana in paleis en Gerard van het Reve in de kerk.

Ton Schutz.

Als fotograaf had hij een autootje, iets wat destijds vele artiesten zich nog niet konden permitteren. Op een keer reed ook Rudi Carrell met hem mee terug. ‘Zeg, Ton. Wat verdien je nu op zo’n avond met het maken van die foto’s’, vroeg Carrell. ‘Ach. Veertig gulden.’ ‘Wat zeg je? Veertig gulden! En ik krijg godverdorie maar 20 gulden. En daar moet ik de hele avond voor lullen.’

Schutz was tussen 1950 en 1988 fotograaf van het ANP. Hij maakte vele portretten van beroemde theaterpersoonlijkheden uit die tijd zoals Tom Manders, Toon Hermans, Greetje Kauffeld en Wim Sonneveld.

Daarnaast was hij goochelaar onder de naam Ted Alton. Op 23 oktober 1969 trad hij op tijdens de geruchtmakende tv-uitzending met Gerard Kornelis van het Reve in de Allerheiligste Hart Kerk in Amsterdam, ter gelegenheid van het winnen van de P.C. Hooft-prijs.

In deze uitzending werd Reve geïnterviewd door Hans Keller en professor Gomperts en schokte hij de natie door de katholieke kerk een poppenkast te noemen en de paus Jan Klaassen. Op speciaal verzoek van de volksschrijver traden de bariton Herman Schey, de Zangeres zonder Naam, de jongleur Hans Hudson en Ton Schutz’ alter ego Ted Alton op.

‘Ook Reve was een keertje met hem meegereden na het maken van een foto. Ton vertelde hem dat hij ook goochelde en kampioen was geworden. ‘Dan moet je komen optreden in mijn programma’, antwoordde de volksschrijver’, vertelt Kees Funke Küpper, een bekend politiefotograaf en vriend van Schutz.

Nadat hij met pensioen was gegaan, ging Schutz documentaires maken. Hij maakte er een over de 40-jarige herdenking van de invasie op D-Day met onder meer koningin Beatrix. ‘Hij deed er vijf jaar over. Elk jaar gingen we langs de stranden van Normandië om beelden te maken van bunkers en kerkhoven’, zegt zijn echtgenote Ria Schutz-Swager. Hij schreef ook veel over film en filmapparatuur.

Ton Schutz overleed 27 mei op 91-jarige leeftijd. Uit zijn eerste huwelijk had hij een zoon die echter al in 2005 overleed aan een hartstilstand.

Ton Schutz was zelf de jongste in een slagersgezin van elf kinderen in het Brabantse Roosendaal. Bravoure had hij al jong. Op zijn 17de ging hij naar Frankrijk om daar de gevechten te zien voor de bevrijding van Europa. ‘Hij keerde terug in Roosendaal in uniform en op een Amerikaanse tank’, vertelt zijn echtgenote.

Al jong wilde hij fotograaf worden en ging in de leer bij twee Brabantse fotografen. Eind 1949 reisde hij naar Amsterdam, klopte aan bij het ANP dat toen nog kantoor hield aan het Damrak en liet zijn foto’s zien. Hij was meteen aangenomen. Hij zou in de loop van de jaren alle groten van het Nederlandse theater voor de lens krijgen: van Conny Stuart tot Willem Nijholt. Maar hij fotografeerde ook buitenlandse sterren als The Supremes, Ike & Tina Turner en David Bowie.

Ria Schutz-Swager: ‘Na de voorstellingen van Joop van den Ende ging hij ’s morgens altijd foto’s afleveren bij Van den Ende thuis. Hij ontbeet mee. Daarnaast goochelde hij. ‘Hij had zijn zoon ooit een goocheldoos cadeau gedaan, maar die deed er niets mee. Toen is hij het zelf gaan doen en in 1962 werd hij Nederlands kampioen’, zegt zijn echtgenote. Hij trad ook een keer op voor voormalig koningin Juliana. Na een voorstelling waarbij van alle kanten duiven de paleiszaal in Soestdijk invlogen, riep prins Bernhard: ‘Zum Glück sind die Tauben nicht tot.’

Kees Funke Küpper noemt Schutz een bijzonder aimabele man, hoewel hij als fotograaf vaak haantje de voorste was.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden