Als een koning op de troon

Willem Glaudemans: Het Talentenspel..

Vormgeving: Willem Hanhart

In Het Talentenspel van Willem Glaudemans ben je de koning of koningin van je innerlijke koninkrijk en het doel van het spel is je talenten beter te leren inzetten om je levensdoel te bereiken. In de ideale situatie wordt de koning geleid door zijn ziel (de visie) en staan zijn talenten, gebaseerd op archetypen als de magiër, de voedster, de leider en de gids, hem als dienaren ter beschikking. Maar dienaren dienen nooit vanzelf. Ze vragen aansturing, bevestiging, erkenning en vooral aandacht en visie.

Aan het begin van het spel stel je je voor dat je als een koning op je troon zit. De talenten komen binnen en vertellen hun verhaal. Daarmee komen ook al gauw de problemen in het koninkrijk naar boven. ‘Waar het vaak aan schort, is dat de koning niet goed luistert naar zijn ziel, hij weet niet waarvoor hij hier op aarde is. Een ander veel voorkomend probleem is dat de koning niet werkelijk regeert, hij laat zijn talenten maar hun gang gaan’, verklaart Glaudemans, die al begin jaren negentig dit spel ontwikkelde, maar het pas in 2003 naar buiten bracht.

In de eerste ronde van het spel gaat het erom uit te zoeken welke 12 van de 72 talenten jouw dienaren zijn. Zo’n ronde kan snel gaan, maar het kan soms ook wel één of twee sessies duren voordat je die twaalf talenten hebt ontmoet en echt hebt leren kennen. In de tweede ronde geef je de twaalf talenten een plek in je levensboom, afhankelijk van de functie die ze hebben. Er zijn ‘voedende talenten’, die zitten in de stam van de boom en vormen de verbinding met jezelf. In het midden van de boom zitten de talenten die je inzet voor de relaties met anderen en de top van de boom bevat de talenten die verbonden zijn met je missie of levensdoel – met het grotere geheel.

Meestal komen die missietalenten wel aan bod, dat zijn de talenten waarmee we ons presenteren en onderscheiden, maar we neigen er volgens Glaudemans nogal toe onze voedende talenten te verwaarlozen. Iemand die de ‘muziekmaker’ als talent boven in de boom heeft geplaatst, zal zich ook wel in die richting uiten. Maar degenen die de muziekmaker in de stam hebben zitten, zijn vaak de mensen die zeggen: ‘vroeger zong ik in een koor’. ‘Daar zijn ze dan ooit een keer mee opgehouden en ze zijn vergeten wat dat ze gaf. Ze weten niet meer dat ze dat zingen of musiceren, ook al is dat niet op professioneel niveau, nodig hebben om te kunnen functioneren; dat die muziek ook hun andere talenten voedt.’

Talenten die worden onderdrukt of veronachtzaamd, kunnen zich transformeren tot echte saboteurs in je koninkrijk. Zo speelde Glaudemans ooit een keer het spel met een koningin die uit haar koninkrijk was verbannen. Ze had een van haar talenten zo verwaarloosd dat ze gaandeweg van al haar talenten vervreemdde en letterlijk niet meer bij zichzelf kon komen. ‘Dat was nog een heel gedoe om haar weer in dat koninkrijk te krijgen’, vertelt Glaudemans. En dat is ook een van de redenen dat het spel niet vrij in de handel verkrijgbaar is, maar alleen gespeeld kan worden met hem (in Utrecht) of een van de talentencoaches die hij heeft opgeleid – nu rond de honderd. ‘Dit spel kan zoveel oproepen dat ik het zorgvuldig in de wereld wil zetten.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.