Alleen voor de plebaan een hostie

Honderden protesterende homo’s trekken op naar de Sint-Jan in Den Bosch. Maar de plebaan is onverstoorbaar...

DEN BOSCH Zeven zondagen denken protesterende homoseksuelen nodig te hebben om de rooms-katholieke kerk op de knieën te dwingen. Zoals Jozua zeven keer om Jericho heen moest voordat de muren vielen, legt Henk Krol, hoofdredacteur van de Gay Krant, zondagochtend uit in Den Bosch. Anderhalf uur later stelt hij vast dat de eerste poging volstrekt vergeefs is geweest ‘door het onwaardige optreden van een liefdeloze plebaan’.

Of de volgende pogingen meer kans van slagen hebben, kan hij zich afvragen. Want de muren die bisschop Hurkmans en de Bossche plebaan Geertjan van Rossem na twee weken commotie hebben opgetrokken rond de heilige communie vertonen allerminst tekenen van scheurtjes. Integendeel, het is inmiddels de vraag wie zich het meest gekrenkt voelt – de buitengesloten homo’s en solidaire hetero's of de kerk die haar eredienst in de Sint-Jan zondag verstoord zag door roepende, klappende en zingende kerkgangers.

In grote trekken herhaalt zich zondag in Den Bosch de voorstelling van de week daarvoor in Reusel. De protestbeweging die in het Brabantse dorp ontsprong na de weigering van de plaatselijke pastoor Buyens om de hostie te delen met de homoseksuele prins carnaval blijkt in Den Bosch te zijn uitgegroeid tot een ware opstand. Honderden actievoerders trekken in de stilte van de ochtend op naar de kathedraal. Ze dragen roze driehoeken met de tekst Jezus sluit niemand uit en delen roze hosties uit.

Maar voorganger Van Rossem geeft geen krimp. Hij maakt eens te meer duidelijk dat Buyens geen eenzame orthodoxe radicaal is. Het bisdom staat achter hem. Evenals Buyens blaast Van Rossem de hele communie af, aangezien die opnieuw ‘een speelbal’ dreigt te worden van protest. ‘Dat zou ernstige heiligschennis zijn.’ Honend boegeroep is zijn deel.

Ronduit grimmig wordt het pas als de plebaan even later uitlegt waarom de hostie niet is weggelegd voor praktiserende homo’s. Wie ter communie gaat, moet vrij zijn van zware zonden. Leidraad zijn de tien geboden. ‘Ook een juiste beleving van seksualiteit maakt daarvan onderdeel uit.’

Dat is het sein voor tientallen kerkgangers om met veel rumoer op te staan uit de kerkbankjes en naar achteren te lopen. Een gelegenheidskoor zet daar Er is een kindeke geboren in: ‘Het kwam op de aarde voor ons allemaal.’

Van Rossem neemt een pauze, laat de gebeurtenissen over zich heen komen, en gaat daarna verder alsof er niets is gebeurd. Alleen hij gaat ter communie, de kerkgangers mogen zich ‘geestelijk aansluiten’. Het ritueel wordt van achteren in de kerk begeleid met demonstratief handgeklap.

Vera Bergkamp, vicevoorzitter van homobelangenvereniging COC, spreekt na afloop van ‘een koude mis, vol verbijstering en verdriet’. De actievoerders hebben zich waardig gedragen, vindt zij. Van Rossem echter stelde zich ‘provocatief’ op. ‘Nu is kennelijk iedereen al uitgesloten van de communie, behalve hijzelf.’ De komende weken stellen de actievoerders de kerk op de proef: hoe lang is de bisschop bereid de communie voor alle parochianen op te offeren in deze principiële strijd? Henk Krol weet van geen wijken: ‘We moeten dit signaal blijven afgeven. Wie zwijgt, weet zeker dat de kerk zijn zin doorzet.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden