Alleen gitaar en niks om achter te schuilen

De zaterdag plots gestorven Van Vrijberghe de Coningh was naast acteur/muzikant ook de man achter het succes van Drukwerk..

'IK VOEL me als Sinterklaas. Als ik m'n mijter afzet zien de kinderen me niet meer staan', zei de zaterdag overleden Coen van Vrijberghe de Coningh enige tijd geleden in de Volkskrant. Hij wist dat op straat niemand in de ongeschminkte acteur de oude Dickens-vrek Scrooge xou herkennen, een rol die hij ook deze kerstperiode weer zou spelen. Zonder kuif en jack zou ook vrijwel niemand in hem Johnny Flodder zien.

Echte muziekliefhebbers zagen wel dat hij die zanger/gitarist van het trio The Shooting Party was. Maar zoveel liefhebbers waren er niet. En daarom gaven Theo Nijland, Hans Oldigs en Van Vrijberghe de Coningh na ruim tien jaar hun grote liefde vorig jaar op.

'Als ik Johnny Flodder speel of in David Copperfield voor duizend mensen sta, is dat geen centje pijn. Dan speel ik een rol waarachter ik me kan verschuilen. Met The Shooting Party sta ik als Coen in mijn blote kont, met een gitaar een liedje te zingen', zei hij. De groep kreeg wel grote waardering in vakkringen in de vorm van de Annie M.G. Schmidt-prijs voor het grimmige lied Kaal.

Toen hij twaalf was overleed zijn vader, de beroemde acteur Cruys Voorbergh. De zoon wilde per se een andere richting op en wijzigde zijn naam. In 1972 studeerde hij af aan de Akademie voor Kleinkunst. Een jaar later debuteerde hij als danser in de Annie Schmidt/Harry Bannink-musical En nu naar bed. Met zijn eigen groep Splinter heeft hij enkele cabaretprogramma's gemaakt. Vanaf 1979 werkte hij achter de schermen. Als platenproducent was hij betrokken bij opnamen van Youp van 't Hek, Don Quishocking, Conny Stuart en Jaap van de Merwe. Ook was hij de grote man achter het succes van Drukwerk.

In 1985 was hij mede-initiatiefnemer van Sweat Produkties. Daar speelde hij rollen in stukken als Van Muizen en Mensen, De Bokser en de Dood, en Biljart. Vanaf 1987 begon zijn filmcarrière, met rollen in onder meer De Kassière, Alaska, De Onfatsoenlijke Vrouw en Flodder 3. Hij beleefde meer plezier aan film dan aan toneel. 'Bij Flodder moest ik zeven takes lang in de ijzel liggen en doen of het lekker weer is. Het is fenomenaal, als dat lukt.'

Patrick van den Hanenberg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden