All-inclusive vakantie: zorgeloos, maar ook ethisch?

De all-inclusive vakantie is populairder dan ooit, maar de meeste lokale ondernemers in Zuid-Europa, Afrika en de Cariben profiteren daar niet van. 'De toeristen besteden niets.'

Toeristen in een resort in Haïti.Beeld ap

Op het Griekse eiland Corfu kijkt een ondernemer vanaf de stamtafel in zijn vrijwel lege restaurant met lede ogen naar de autobussen vol Russische en Britse toeristen die op het strand van Agios Stefanos worden gedropt. 'Ze komen hier zwemmen en gaan dan weer gauw terug naar hun all-inclusive resort om 'gratis' te eten en drinken. Daar hebben ze immers voor betaald.'

Aan de fors gebouwde besnorde Griek gaat de crisis in zijn land grotendeels voorbij. Zijn restaurant is al jaren afbetaald en zijn vrouw kookt op maat. Maar de winkeliers en jonge restauranteigenaars in zijn omgeving beleven weinig lol aan het groeiende all-inclusive toerisme. Leuk dat er nog toeristen komen ondanks de crisis, maar ze besteden niets.

Sinds het uitbreken van de wereldwijde economische crisis zijn all-inclusive ('alles inbegrepen') vakanties populairder dan ooit. Met een pakketreis, inclusief maaltijden, weet de vakantieganger immers vooraf wat hij aan zijn vakantie kwijt is. Grote reisorganisaties als Thomas Cook en TUI Travel PLC, in Nederland bekend van merken als Arke, Kras en Holland International, stunten op grote schaal met all-inclusive vakanties. Na trendsetter Turkije worden nu vooral de stranden in nieuwe toeristische bestemmingen als Jamaica, Dominicaanse Republiek, Ghana en Kenia volgebouwd met luxe resorts.

Lokale economie
Lokale ondernemers profiteren nauwelijks van deze ontwikkeling. Uit onderzoek van de Wereldbank blijkt dat slechts 10 tot 20 procent van de toeristische bestedingen rond deze resorts terecht komt in de lokale economie. Omdat alle voorzieningen binnen het vakantiecomplex worden aangeboden, besteden toeristen nauwelijks iets aan lokale winkeliers, restauranthouders, gidsen of verhuurbedrijven buiten het complex. In sommige landen, vooral in het Caribische gebied, komt de lokale toeristische middenstand nauwelijks van de grond of wordt weg geconcurreerd.

Vandaag in de Volkskrant: 'Geen zorgen aan je kop, je weet vooraf precies wat je krijgt'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden