Afvalhypes gaan aan meeste Nederlanders voorbij

Ze schreven bestsellers over afvallen: Sonja Bakker, dokter Frank en Kris Verburgh. Hun boodschap is vaak tegenstrijdig. Wat doen die gezondheids-­hypes met de consument? Kun je nog wel met goed fatsoen een ­boterham eten?

Beeld anp

Over deze vragen boog de NVVL zich, een organisatie van vijfhonderd voedingsdeskundigen (wetenschappers, diëtisten, artsen, technologen en marketeers). Duizend Nederlanders, representatief voor onze bevolking, zijn door onderzoeksbureau GfK bevraagd.

Wat blijkt? De meeste mensen trekken zich niets van deze hypes aan. 63 procent van de ondervraagden zegt nooit van het boek De Voedselzandloper van Kris Verburgh te hebben gehoord, terwijl hij ruim 400 duizend exemplaren verkocht. De koolhydraatarme eetmethode van dokter Frank van Berkum, die toch een tijdlang niet uit de media viel te weren, is bij amper 17 procent bekend.

NVVL-vicevoorzitter Elly Kaldenberg is blij met de resultaten. 'Het betekent dat de meeste Nederlanders zich niks aantrekken van hypes.' Dat de Sonja Bakker-methode wél bij meer dan de helft van de Nederlanders bekendheid geniet, laat zich volgens Kaldenberg makkelijk verklaren: 'Haar doe-maar-normaalprincipe past bij ons. Mensen willen normaal eten.'

Volgens hoogleraar psychologie Tatjana van Strien is het steeds dezelfde groep die afvalboeken koopt: zij volgen het ene dieet na het andere. 'Daarna belandt zo'n boek in de kast. De behoefte aan zoet en vet eten past in geen enkel vermageringsdieet. Lijnen is juist een goede voorspeller voor gewichtstoename', meent Van Strien.

In 2014 publiceerde zij een onderzoek naar de effecten van diëten in het Britse wetenschapsblad Appetite: na drie jaar is het merendeel zwaarder dan voor zij met het dieet begonnen.'Lijnen beklijft niet', aldus de hoogleraar. 'Er hoeft maar iets te gebeuren en mensen laten het dieet varen. Ze gaan voorbij aan de oorzaak van de gewichtstoename.'

Trendwatcher Adjiedj Bakas schreef een aanbeveling voor De Voedselzandloper van Kris Verburgh. 'Ik vond dat Verburgh gelijk had, daar hoeven we niet cynisch over te doen. Af en toe moet je een steen in de vijver gooien. Ik eet minder brood en ben 7 kilo afgevallen.' Met die afnemende broodconsumptie bevindt de trendwatcher zich in de groep van 19 procent die minder of geen brood is gaan eten. Dat aantal verbaast hem niet. 'Laatst sprak ik een broodfabrikant die zijn eigen product niet meer at.' Mensen die zich met voeding bezighouden, bevinden zich volgens het onderzoek in de hogere en middenklasse.

Adjiedj Bakas. Beeld anp

Bakas maakt zich dan ook zorgen over de groep laagopgeleiden die helemaal niet is geïnteresseerd in voeding, volgens het onderzoek zo'n 40 procent. Kaldenberg: 'Dat is precies waar het voor ons om gaat. Gezond eten moet vanzelfsprekend worden. Het is belangrijk dat we die groep zo vroeg mogelijk bereiken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden