Column Aaf Brandt Corstius

Aafs meest gehate dier bestaat pas sinds 2017, maar sindsdien vormt het een ware plaag

Iedereen heeft het altijd over zijn lievelingsdier, maar niemand heeft het ooit over zijn meest gehate dier. Misschien omdat dat negatief is, maar ik wil het er toch over hebben, want het is volgens mij belangrijk.

Mijn meest gehate dier bestaat pas sinds 2017, maar sindsdien duikt het overal op, het vormt een ware plaag. Het is de opblaasbare zwembandeenhoorn.

Net als met de meeste andere dieren die voor het eerst in je vizier komen, vond ik hem aanvankelijk leuk. De mens is nu eenmaal zo geprogrammeerd dat hij kleine, zachte en grootogige dieren leuk vindt en ook dieren waarvan de basiskleuren paars en turquoise zijn en die een sprookjesachtige hoorn hebben.

Bovendien, laten we wel wezen, deed de opblaasbare zwembandeenhoorn precies op het goede moment zijn intrede, namelijk op het moment dat mensen, ook volwassenen, ineens heel veel van eenhoorns begonnen te houden. Ze hadden het gehad met de uil en de ananas, nu was de eenhoorn in de mode.

‘I believe in unicorns’ had menig hipster op zijn T-shirt staan, en dat betekende zoiets als ‘Ik geloof in de kracht van de verbeelding’ of misschien gewoon ‘Ik ben lekker gek’. Iedereen met enig gevoel voor trends had een eenhoornmok, een eenhoornplakbanddispenser met daarin eenhoornwashitape, een linnen eenhoorntasje, een eenhoorntafellamp, een eenhoorn-onesie en een eenhoornpatch op zijn spijkerbroek.

En toen kwam de opblaasbare zwembandeenhoorn – of, als je hem liever als product wilt zien, de opblaasbare eenhoornzwemband.

God, wat paste hij leuk in de trend. En wat was-ie, niet onbelangrijk, een perfecte prop voor Instagramkiekjes: zette je een kind op de eenhoornzwemband, dan had je meteen een leuke foto, of een volwassen vrouw op een eenhoornzwemband, ook leuk, of een heel zwembadfeest met een overdaad aan eenhoornzwembanden, HELEMAAL LEUK.

En, niet onbelangrijk, de eenhoornzwemband is hartstikke goedkoop, waarschijnlijk draait momenteel een derde van de booming economie van China op de productie van eenhoornzwembanden. Bij elke Xenos, Big Bazar en Action is hij volop verkrijgbaar. Je krijgt hem ook bij van alles cadeau – een tekenwedstrijd bij Intertoys, een abonnement op Girlz –, en hij is het centrale punt in allerlei reclame-uitingen. Hij is overal. Groot, overweldigend en gewoon heel aanwezig.

Ineens zag ik voor me hoe al die eenhoornzwembanden, tegen de tijd dat het zomer 2019 was en ze net zo gedateerd voelden als de lambada, terzijde geworpen zouden worden. Of gewoon al in de zomer van 2018, want ze raken natuurlijk allemaal lek.

En zo zou deze nieuwe diersoort het hoofdbestanddeel worden van de plastic soep die duizenden andere diersoorten bedreigt, en met zijn schijnheilige glimlach, zijn hoorn en zijn opblaasmanen de wereld ten einde brengen.

I believe in unicorns, maar vooral in hun destructieve kracht. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.