Zo zagen de Russische advertenties op Facebook tijdens de Amerikaanse verkiezingen eruit
© House Intelligence Committee

Zo zagen de Russische advertenties op Facebook tijdens de Amerikaanse verkiezingen eruit

Voor het eerst zijn voorbeelden vrijgegeven van advertenties die door Rusland op diverse sociale media zijn geplaatst in aanloop van de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Zo langzamerhand worden er steeds meer details vrijgegeven over de vermeende Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen. Eerder deze week werd al duidelijk dat behalve Facebook, Twitter en Google ook Instagram werd gebruikt om mensen te bereiken. Ook kwamen nieuwe cijfers naar boven. Zo zouden de Facebook-berichten 126 miljoen Amerikanen hebben bereikt, wat neerkomt op ongeveer 40 procent van de bevolking.

Dat waren de gewone, gratis berichten. Nu heeft het Congres voor het eerst ook een aantal advertenties vrijgegeven waarmee Rusland zou hebben geprobeerd bevolkingsgroepen te polariseren bij gevoelige onderwerpen als seksuele geaardheid, geloof of wapenbezit. Deze werden heel gericht verspreid onder bepaalde groepen. Bij Facebook is dat heel eenvoudig. Adverteerders kunnen aangeven op welke leeftijd ze zich willen richten en op welke interesses.

Boos

Zo werd de advertentie 'Satan: if I win Clinton wins!' getoond aan Facebookleden met interesses in onder andere God, Breitbart, Conservatisme, Bijbel en Jezus. Ook werden er via het netwerk evenementen georganiseerd door Russische nep-accounts. Eentje was dan gericht op het stoppen van de islamisering van Texas, terwijl een concurrerende daar weer een protest tegen was. Niemand wist op dat moment dat er één afzender was: Rusland. Die advertenties zouden in veel gevallen zijn geplaatst door een groep Russische trollen opererend onder de naam Internet Research Agency.

In de hoorzittingen hebben de advocaten van de social media-bedrijven het overigens flink voor de kiezen gekregen door zowel democratische als republikeinse senatoren. Zij lieten overduidelijk blijken dat ze vinden dat de grote techbedrijven te weinig hebben gedaan om de verspreiding vanaf nepaccounts tegen te gaan. 'Jullie hebben deze platformen gemaakt en nu worden ze misbruikt. En nu moeten jullie er ook wat aan doen, anders doen wij het', zo verwoordde Dianne Feinstein van de democraten dit sentiment.

Cyberoorlog

Onderzoeksvoorzitter Richard Burr van de republikeinen zei dat het nooit duidelijk zal worden hoe groot de daadwerkelijke invloed van de Russische advertenties is, maar verder wond hij er geen doekjes om. 'Eerlijk gezegd denk ik niet dat jullie het begrijpen. Jullie verdedigen als jurist jullie bedrijf, maar we hebben het hier over een gigantische verandering: het begin van een cyberoorlogsvoering. We hebben het over een buitenlandse mogendheid met de geavanceerde capaciteiten zich te mengen in onze presidentsverkiezingen en om verdeeldheid in ons land te zaaien', zo beet hij de advocaten van Twitter, Facebook en Google toe. Burr zei zeer teleurgesteld te zijn over de vage antwoorden die hij van de advocaten kreeg.

De techbedrijven op hun beurt beloven beterschap met allerlei nieuwe maatregelen om zo regulering van bovenaf te voorkomen. Rusland heeft tot nu toe alle betrokkenheid ontkend.