Trump neemt de eed af.
Trump neemt de eed af. © EPA

Washington Post: 'Russen gebruikten ook Google en YouTube om Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden'

Na Facebook komt ook Google over de brug. Zijn netwerken, inclusief Gmail en YouTube, zouden door de Russen zijn gebruikt om nepnieuws en desinformatie te verspreiden.

Het zou gaan om advertenties die in de aanloop van de verkiezingen in 2016 op YouTube, Gmail en binnen de zoekresultaten van Google zijn gezet. Dit schrijft althans the Washington Post op basis van gesprekken met betrokkenen bij het onderzoek naar deze praktijken. In tegenstelling tot Facebook heeft Google zelf nog niet onderzoeksresultaten naar buiten gebracht.

Ongeveer tien miljoen Amerikanen hebben Facebook-advertenties met door Russen gepropageerd nepnieuws

Volgens de Amerikaanse krant is het probleem met de Russische inmenging nog groter dan tot voor kort werd aangenomen. De advertenties zouden namelijk van andere Russische bronnen komen dan bij Facebook het geval was. Vorige week onthulde Facebook dat Facebookadvertenties met door Russen gepropageerd nepnieuws ongeveer tien miljoen Amerikanen bereikt hebben.

Deze drieduizend advertenties zouden afkomstig zijn van het schimmige Internet Research Agency. Dat is een zogeheten 'troll farm', die voor de Russische autoriteiten nepaccounts en nepverhalen plaatst op sociale media. Facebook onderzoekt ook 2200 verdachte advertenties die mogelijk van een andere Russische groep afkomstig zijn.

Spijt van uitspraak

Behalve Google en Facebook doet ook Twitter onderzoek naar vermeende misstanden rondom de verkiezingen

Zowel Google als Facebook hielden lang vol dat er niets bijzonders aan de hand was rond de Amerikaanse verkiezingen. Mark Zuckerberg had later spijt van die uitspraak, terwijl Google zich er nog niet officieel over heeft uitgelaten. Maar nu ook Facebook heeft toegegeven dat er wel degelijk wat aan de hand is, is het daadwerkelijke probleem nog altijd groter dan Facebook doet voorkomen. Dat stelt althans Jonathan Albright, onderzoeksdirecteur van het Tow Center for Digital Journalism van de Columbia University, tegenover de Washington Post. Volgens hem zijn de Facebookposts van Russische agenten 'honderden miljoenen keren' gedeeld.

Behalve Google en Facebook doet ook Twitter onderzoek naar vermeende misstanden rondom de verkiezingen. Twitter heeft tot dusver ongeveer tweehonderd verdachte accounts geblokkeerd.