Geheimzinnige start-up Magic Leap licht tipje van de sluier op en toont 'mixed-reality' bril
© Magic Leap

Geheimzinnige start-up Magic Leap licht tipje van de sluier op en toont 'mixed-reality' bril

De budgetten, de geheimzinnigheid, de hype en de twijfels: alles is groot aan de veelbesproken start-up Magic Leap. Eindelijk heeft het bedrijf zijn eerste product onthuld.

Dit bedrijf is 6 miljard dollar waard

Dromen met je ogen open, noemen de mensen bij Magic Leap de naadloze versmelting van de gewone werkelijkheid en door een computer gegenereerde beelden. In techjargon: mixed reality. Het bedrijf werd al zeven jaar geleden opgericht, maar is uiterst spaarzaam met informatie.

Ook nadat investeerders dit najaar nog eens 500 miljoen dollar in Magic Leap staken, waarmee het bedrijf gewaardeerd werd op 6 miljard dollar, bleven de twijfels. Veel ronkende verhalen en indrukwekkend ogende video's, maar nog altijd geen glimp van een werkend product. Nu, eindelijk, is die glimp er in de vorm van een zogenoemde mixed reality-bril. Deze Magic Leap One is nog niet de eindversie, maar moet wel ergens volgend jaar op de markt komen voor ontwikkelaars.

De gelikte foto's die zijn vrijgegeven, laten een bril zien in combinatie met een controller en een zogenoemd 'lightpack', een rondvormig kastje dat moet worden meegedragen en waarin het zware rekenwerk gebeurt. Is alle mist dan hiermee opgetrokken? Dat zeker niet: er is geen persdemonstratie geweest waarin het product daadwerkelijk in actie kon worden gezien.

Lichtmanipulatie

Werd eerder Wired uitgenodigd voor een demonstratie, dit keer mocht Rolling Stone als enige het product proberen, wat leidde tot een lang - en enthousiast - artikel. In diverse interviews heeft Magic Leap-oprichter Rony Abovitz herhaaldelijk laten weten waar zijn ambitie ligt: een naadloze versmelting van de echte wereld met door computer gegenereerde beelden. Microsoft beoogt met zijn Hololens ongeveer hetzelfde, maar dat gaat Abovitz niet ver genoeg. Bij zijn product moet het niet meer zijn uit te maken wat echt is en niet.

De Magic Leap One maakt hiervoor gebruik van een technologie die het Digital Light Field noemt. In het kort komt het erop neer dat het product het lichtveld manipuleert waardoor de bezitter van de bril virtuele objecten ziet alsof ze echt zijn. De auteur van het artikel in Rolling Stone beschrijft hoe de bril zelfs een échte persoon in de ruimte kan wissen om voorrang te geven aan het computerbeeld. Hiermee wordt een van de problemen van huidige mixed reality opgelost: als er iemand in beeld loopt, blijft het hologram gewoon zichtbaar, maar dan geprojecteerd op deze persoon. Het resultaat is volgens de auteur van Rolling Stone de creatie van akelig realistische 3D-beelden die zich mengen met de gewone omgeving.

Prijs

Net als de Hololens van Microsoft heeft de kijker hierbij overigens niet een volledig zich via de bril: de gemiste realiteit is slechts via een beperkt rechthoekje waar te nemen. Het scherm heeft daarbij volgens de auteur de grootte van een 'VHS tape' (boek mag ook) die met gebogen arm voor de neus wordt gehouden. Het frame zou wel groter zijn dan dat van de Hololens.

Wat de Magic Leap-bril moet gaan kosten, is nog niet duidelijk. Eerder kwamen richtprijzen van 1500 tot 2000 dollar voorbij. Ook een exacte introductiedatum is er nog niet, maar Magic Leap belooft dat de eerste productieversie er wel in 2018 zal zijn.