Facebook richt zich met goedkope vr-bril op de massa
© Oculus

Facebook richt zich met goedkope vr-bril op de massa

Geen gedoe met snoeren of inklikbare telefoons: de nieuwe Oculus Go van Facebook moet virtual reality eindelijk bij het grote publiek brengen. De prijs is een stuk lager dan de bestaande Oculus Rift.

Facebook-baas Mark Zuckerberg wil 1 miljard mensen aan de virtual reality brengen. Zover is het nog lang niet: bestaande sets bewegen zich klassiek tussen goed en duur en goedkoop en slecht. Maar voor alle geldt: veel gedoe. Zo moeten de dure Oculus Rift en HTC Vive met snoeren op hele sterke pc's worden aangesloten. Ook de prijzige vr-bril van Sony kan niet zonder snoeren; deze werkt in combinatie met een PlayStation. De veel goedkopere (ongeveer 120 euro) Samsung Gear werkt alleen in combinatie met een topmodel Samsung-toestel. Aan de onderkant van de markt heb je nog de kartonnen vouwsetjes waar een smartphone in gefrommeld kan worden, maar deze bieden nauwelijks een echte vr-ervaring.

Kip-ei

Een andere beperking voor brede omarming van virtual reality is het gebrek aan goede content. Game- en videostudio's wachten met het uitgeven van grote budgetten, juist omdat er nog weinig apparaten in gebruik zijn. Een klassiek kip-en-ei-probleem dus.

De nu aangekondigde Oculus Go maakt in ieder geval een einde aan het gerommel met smartphones en snoeren op: het apparaat werkt geheel zelfstandig. Het heeft een lcd-scherm en ingebouwde luidsprekers. De liefhebber kan er ook een koptelefoon op aansluiten.

In de Verenigde Staten gaat de Go samen met een controller 200 dollar kosten. Gartner-analist Roberta Cozza noemt de bril 'zondermeer een grote stap voorwaarts' om virtual reality bij een breder publiek te krijgen. 'De nadruk op prijs en mobiliteit is de juiste strategie', aldus Cozza, die overigens ook veel mogelijkheden voor de zakelijke markt ziet, zoals vergaderen en samenwerken.

Huwelijksaanzoek

De prijs in Nederland is nog niet bekendgemaakt, maar zal naar schatting rond de 250 euro komen te liggen. Het apparaat ligt begin volgend jaar in de schappen. Ook een huwelijksaanzoek in virtual reality is vanaf dat moment een fluitje van een cent, voor wie daar behoefte aan heeft.