De 3FM-dj's  Angelique Houtveen (links), Domien Verschuuren en Sander Hoogendoorn met de vijfde tussenstand in het Glazen Huis van Serious Request 2017.
De 3FM-dj's Angelique Houtveen (links), Domien Verschuuren en Sander Hoogendoorn met de vijfde tussenstand in het Glazen Huis van Serious Request 2017. © ANP

Actie 3FM Serious Request levert ruim 5 miljoen euro op

De actie 3FM Serious Request voor het Rode Kruis heeft dit jaar 5.026.144 miljoen euro opgebracht. Dat is 3,7 miljoen minder dan in 2016. Waarschijnlijk passen zender NPO 3FM en het Rode Kruis de formule komend jaar aan. Het Glazen Huis stond dit jaar in Apeldoorn.

De afgelopen zes dagen zaten de dj's Domien Verschuuren, Sander Hoogendoorn en Angelique Houtveen opgesloten in het Glazen Huis. Ze hebben geld ingezameld voor het herenigen van families die elkaar zijn kwijtgeraakt door oorlog en conflicten. Wereldwijd zijn volgens het Rode Kruis meer dan 4 miljoen mensen op zoek naar hun dierbaren. De hulporganisatie probeert vermisten op te sporen en het contact te herstellen.

In 2016 bracht Serious Request 8.744.131 euro op voor kinderen met longontsteking. Het Glazen Huis stond toen in Breda. Dat kwam vooral door de grote bijval voor de nagellakactie van het inmiddels overleden jongetje Tijn, goed voor 2,5 miljoen euro. Toen na enkele maanden de eindbalans werd opgemaakt bleek er 9,25 miljoen opgehaald.

Het recordjaar blijft 2012, toen de actie in Enschede 13.839.731 euro opleverde voor het terugdringen van babysterfte. Met alle Serious Request-acties is in de afgelopen veertien jaar iets meer dan 100 miljoen euro opgehaald voor uiteenlopende stille rampen in de wereld, meldt NPO 3FM.

De formule lijkt echter sleets te raken. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) investeert al jaren flink in Serious Request, maar er is weinig reden voor optimisme over de toekomst van het evenement. De uitzending van de aftrap op NPO 3 trok maandagavond 452.000 tv-kijkers, 8 procent minder dan vorig jaar.

Bijkomend probleem voor Serious Request is dat het moeilijker wordt sponsors te vinden. Apeldoorn moet 50.000 euro bijpassen om extra beveiligingsmaatregelen te financieren. 'We gaan volgend jaar opnieuw iets doen met het Rode Kruis, in de week voor Kerst', zei een woordvoerster van 3FM dinsdag. 'In welke vorm dat is - met of zonder Glazen Huis - en welke naam de actie krijgt, gaan we volgend jaar bekendmaken. Daarmee gaan we jullie verrassen.'

Schoenen van Hugo de Jonge

Toch zijn de afgelopen dagen in het hele land weer talloze acties op touw gezet voor Serious Request. De kleurrijke schoenen die minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) aanhad toen hij naast de koning op het bordes stond, zijn geveild voor 3.500 euro. Een bieder telde 2.000 euro neer voor een privéles paardrijden van Anky van Grunsven.

De nagellakactie die familieleden en vrienden van het overleden jongetje Tijn houden voor Serious Request, heeft tot nu toe 49.000 euro opgebracht. Gerrit van Kolsteren, de vader van Tijn, maakte die tussenstand zondagavond bekend. De jongen van zes werd vorig jaar bekend door zijn nagellakactie bij Serious Request. Zijn actie leverde toen 2,5 miljoen euro op. Tijn overleed 7 juli aan hersenstamkanker. Zijn familie blijft nog tot en met 30 december in Breda nagels lakken.

De Vlaamse variant op Serious Request, 'de warmste week' van Studio Brussel, brak dit jaar een record: 10.846.566 euro tegenover 7,8 miljoen in 2016. In Vlaanderen werden meer dan tienduizend acties georganiseerd voor meer dan duizend goede doelen. 

Na de afsluiting van Serious Request op NPO 3FM hoopt de publieke omroep dat veel luisteraars zullen overschakelen naar Radio 2. Daar begint op Eerste Kerstdag de Top2000.