Vader van de apk John Hoekzema (1941-2017) was onvermoeibare lobbyist
©

Vader van de apk John Hoekzema (1941-2017) was onvermoeibare lobbyist

Het eeuwige leven: John Hoekzema

Onder John Hoekzema werd de Bovag een van de machtigste lobbyclubs. Hij zette zich onvermoeibaar in voor de belangen van de automobilist.

Hij werd de vader van de algemene periodieke keuring (apk) genoemd. John Hoekzema was directeur van de Bovag toen in 1985 deze controle voor personenauto's werd ingevoerd. Hij zou later ook nog vele jaren voorzitter zijn. In zijn periode werd de bond van autohandelaren en garagebedrijven een van de machtigste lobbyclubs.

Hoekzema werd in 1941 geboren in Oostburg, waar zijn vader tot 1960 burgemeester zou zijn. De herinneringen uit die Zeeuwse jaren stonden in het overlijdensbericht. 'Heerlijk was het leven toen ik als jonge jongen in het Zwin op mijn rug kon liggen en naar de wolken kon kijken.' Hoekzema overleed op 21 oktober op 76-jarige leeftijd in het Belgische Knokke.

Auto van de zaak

Dat hij bij de Bovag terechtkwam, was eigenlijk te danken aan zijn vader. Die had daar in 1967 gesolliciteerd, maar op het laatste moment kon hij een baan elders krijgen. In zijn afscheidsinterview in 2000 vertelde Hoekzema in het Reformatorisch Dagblad: 'De belangrijkste lokker was voor mij de auto van de zaak. In die tijd kreeg je dan een tweede- of derdehandsje van een medewerker. In mijn geval was dat een Ford Anglia. Op een dag werd ik aangehouden met dat ding. Jammer: bij de remproef door de politie begaven de remmen het. Kort daarna kreeg ik een Opel Kadett.'

Hij maakte carrière. In vijftien jaar tijd werkte hij zich op tot directeur van de Bovag als opvolger van Hans Graat. Bij zijn aantreden kreeg hij meteen het apk-dossier onder zich. De politiek wilde af van de vele levensgevaarlijke wrakken op de weg. Oplossing hiervoor was de algemene periodieke keuring van auto's van drie jaar en ouder.

Enorm netwerk

Hoekzema stond binnen de Bovag bekend als een markant en onconventioneel bestuurder

Terwijl die keuringen in vele andere landen werd ondergebracht bij een onafhankelijke overheidsinstelling, lukte het Hoekzema die in Nederland te laten verrichten door de bestaande garagebedrijven.

Hij overtuigde de Haagse politici ervan dat de apk in combinatie met de bekende servicebeurten, zoals die na elke 10 duizend kilometer, veel efficiënter zou zijn. De garagebedrijven haalden hiermee een lucratieve klus binnen. Toen later echter bleek dat auto's te gemakkelijk werden goedgekeurd, eiste Hoekzema meer controles op de uitvoering van de keuringen.

Hoekzema stond binnen de Bovag bekend als een markant en onconventioneel bestuurder. Hij opereerde studentikoos maar ook doortastend. Hij haalde veel nieuwe jonge mensen bij de Bovag binnen. Hij propageerde de introductie van computers. Hij had nationaal en internationaal een enorm netwerk. Zo werd hij ook de voorman van de IOMTR, de toenmalige wereldwijde koepel van autobrancheverenigingen. Dat netwerk zorgde ervoor dat Hoekzema in 1994 zijn directeurschap mocht inwisselen voor de functie van fulltimevoorzitter van de Bovag.

Rekeningrijden

Hij was onvermoeibaar in zijn lobby

In die rol manifesteerde hij zich als fervent tegenstander van de door toenmalig minister van Verkeer Tineke Netelenbos geopperde plannen voor rekeningrijden en tolpoorten. Hoekzema vond dat dit tot te veel bureaucratische rompslomp zou leiden.

Het fileprobleem kon echter niet alleen worden opgelost met meer asfalt, zo erkende hij. Ook betere en meer spoorverbindingen, meer fietspaden, verandering van school- en werktijden en de inrichting van vluchtstroken tot spitsstroken waren noodzakelijk. Hij was onvermoeibaar in zijn lobby. In 1999 pleitte hij in deze krant voor levenslang verkeersles en meer vrouwelijke autoverkopers.

Hoekzema trouwde twee keer. Met zijn eerste vrouw Annemarie Lutz kreeg hij twee kinderen. Met zijn tweede partner Margriet Rensink kreeg hij nog een drieling.