'Een volwassene laat iets op de grond vallen en kan het niet meer pakken, of probeert iets in een kast te doen maar de deur is dicht. In al deze situaties grijpen de kinderen in: ze rapen iets op of doen de kastdeur open.'
'Een volwassene laat iets op de grond vallen en kan het niet meer pakken, of probeert iets in een kast te doen maar de deur is dicht. In al deze situaties grijpen de kinderen in: ze rapen iets op of doen de kastdeur open.' © THINKSTOCK

'Kinderen zijn gemotiveerd om te helpen, ook als niemand meekijkt'

Altruïsme is aangeboren, maar eerlijk delen niet, ontdekte Harvard-hoogleraar ontwikkelingspsychologie Felix Warneken.

Hij heeft wel iets van een twee meter lange versie van Mr. Bean: Felix Warneken, de in Duitsland geboren onderzoeker die al voor zijn dertigste een aanstelling bemachtigde aan Harvard, een van de meest toonaangevende universiteiten ter wereld. In zijn experimenten speelt de hoogleraar ontwikkelingspsychologie met verve de rol van kluns die een pen uit zijn handen laat glippen of niet begrijpt hoe je een paar blokjes moet stapelen. Dreumesen en peuters schieten de reus steevast te hulp.

Als hij halverwege het interview een filmpje wil tonen op zijn laptop stoot hij bijna een koffiekopje van de tafel - wellicht is de onhandigheid niet eens zo geacteerd.