FOTOSERIE VAKANTIEPOSTERS

Vintage verlangen
naar reizen

Ze roepen naast nostalgie vooral verlangen op, deze vakantieposters uit vroeger tijden.

FOTOSERIE VAKANTIEPOSTERS

Vintage verlangen
naar reizen

Ze roepen naast nostalgie vooral verlangen op, deze vakantieposters uit vroeger tijden.

Niet alles was vroeger beter, maar reisreclames waren wel véél mooier – dat kun je althans concluderen als je kijkt naar deze selectie klassieke vakantieposters. De oudste dateren van meer dan een eeuw geleden, de jongste van zo’n vijftig jaar terug. Er zitten juwelen van Jugendstil bij, prachtige modernistische schilderijen alsook een paar abstracte werken.

Voor wie bij de aanblik wordt bevangen door verlangen of een gevoel van onbereikbaarheid: dat wekten deze affiches vermoedelijk ook op in de tijd dat ze nieuw waren. Verrassend weinig mensen die ze anno 1925 of 1935 of 1950 of 1955 aan muren of reclamezuilen zagen hangen, konden de reizen betalen waarvoor ze voorbijgangers lekker maakten.

Wie in het Shepheard’s Hotel in Cairo kon logeren in de tijd dat er reclame voor werd gemaakt, beschikte over een ruim budget. In Calcutta sliepen de reizigers van weleer ook niet met een rugzak op de grond, zie je onmiddellijk aan het Calcutta- affiche.

De posters leren ons dat in de VS als eerste een middenklasse ontstond die kapitaalkrachtig genoeg was om verre buitenlandse reizen te betalen: vele affiches zijn oorspronkelijk Amerikaans of bestemd voor de Amerikaanse markt. Toeristen die in n week de Tower Bridge, de molens van Kinderdijk en de Eiffeltoren bezichtigden, vormden in de jaren vijftig van de vorige eeuw een oprukkend gezelschap. Nederland lonkte in de jaren twintig al naar selecte groepjes Fransen met gemotoriseerd vervoer, getuige een fraai affiche waarop inzittenden van een auto die toen nog lang geen oldtimer was zo’n molen voorbij zien glijden.

Het is vorig jaar weleens geconstateerd dat de pandemie flink wat mensen die gewend waren aan verre vliegreizen minstens zestig jaar in de tijd terugwierp, zo ongeveer naar de zomer van 1960. In de zomer van 2021 ligt de wereld alweer een stuk meer open, maar vele bestemmingen zijn vooralsnog onbereikbaar. Als deze Uitgelicht vijftien maanden geleden was verschenen, waren de affiches louter een bron van nostalgie geweest. Wie ze nu ziet, weet ook een beetje hoe de mensen zich voelden in de tijd dat die affiches niet ‘vintage’ , maar gewone reclames waren.

Volg ons