Drag Queen Memory

Oog voor detail hoort bij memory én dragqueens – dus waarom niet de twee combineren?

Een spelletje spelen en tegelijkertijd de niet voor iedereen bekende wereld van Nederlandse dragqueens wat beter leren kennen? Dat is wat cultureel programmeur Maaike Strengholt (47) en fotograaf Dim Balsem (40) proberen te doen met hun spel Drag Queen Memory.

Drag Queen Memory

Oog voor detail hoort bij memory én dragqueens – dus waarom niet de twee combineren?

Een spelletje spelen en tegelijkertijd de niet voor iedereen bekende wereld van Nederlandse dragqueens wat beter leren kennen? Dat is wat cultureel programmeur Maaike Strengholt (47) en fotograaf Dim Balsem (40) proberen te doen met hun spel Drag Queen Memory.

In deze variant van het bekende geheugenspel moeten de spelers de dragqueens voor en na hun metamorfose bij elkaar zoeken. De Volkskrant sprak met Balsem, die de foto’s voor het spel heeft geschoten.

Hoe kwamen jullie op het idee voor dit project?

‘Maaike en ik hebben vaker samengewerkt. Jaren geleden maakten we Twin Memory, waarin je eeneiige tweelingen bij elkaar moet zoeken. Uitgeverij Bis benaderde Maaike afgelopen jaar met de vraag voor nog zo’n project. Zij kwam toen met dit idee en heeft mij benaderd voor de foto’s.

‘Ik vind het te gek. Excentrieke en extravagante mensen zijn fascinerend. Het spreekt tot de verbeelding en laat zien wat er allemaal mag en kan.’

Waarom is memory daar zo geschikt voor?

‘Memory gaat echt over kijken, in dit geval naar twee verschillende foto’s. Het gaat over details, en dat sluit heel mooi aan bij hoe de dragqueens zichzelf tot in de puntjes kunnen finetunen, met wimpers, kleuren en glitters.

‘Een dragqueen heeft dan misschien twee uiterlijken, maar het is nog steeds een en dezelfde persoon. De verhalen van de dragqueens zitten daarom ook bij het spel. Zo zijn het niet alleen bijzondere plaatjes, maar kun je ook over hun verscheidenheid lezen.’

Kostas

Hoe kwamen jullie aan de dragqueens?

‘Het idee ging als een lopend vuurtje. Maaike kent er een aantal door haar werk en eigenlijk kent die hele wereld elkaar, zo hadden we voor we het wisten dertig dragqueens verspreid over het hele land gevonden die wel wilden meewerken.

‘Ze zijn allemaal anders. Sommigen kleden zich als vrouw, anderen juist meer als man, helemaal seksloos of fantasy-achtig, als een soort avatars. Overal zagen we verschillende kleuren, gezichtsuitdrukkingen, ogen en haarstukken.’

Wat willen jullie het met project bereiken?

‘Dat kinderen, maar ook volwassenen, dragqueens normaler gaan vinden. Voor veel mensen is het nog steeds een vreemde, gesloten wereld. We willen laten zien hoe mooi en speels het is. Dat je thuis een drag kunt zijn, maar bijvoorbeeld ook politie en drag. De wereld van dragqueens is uniek, met mensen die heel inclusief zijn en ergens echt een passie voor hebben.’

Volg ons