onderwijsbijlage

Wat het onderwijs leert in crisistijd: negen lessen

Nu de klaslokalen in Nederland beetje bij beetje weer opengaan, is het tijd voor een eerste balans. Wat hebben we geleerd van het afstandsonderwijs? Hoe ziet de toekomst van de docent eruit? Over de magie van het klaslokaal en hoe docenten opbloeien als ze professionele ruimte krijgen. De belangrijkste lessen op een rij. 

onderwijsbijlage

Wat het onderwijs leert in crisistijd: negen lessen

Nu de klaslokalen in Nederland beetje bij beetje weer opengaan, is het tijd voor een eerste balans. Wat hebben we geleerd van het afstandsonderwijs? Hoe ziet de toekomst van de docent eruit? Over de magie van het klaslokaal en hoe docenten opbloeien als ze professionele ruimte krijgen. De belangrijkste lessen op een rij. 

Over deze special

expanded Voorwoord Rik Kuiper, onderwijsverslaggever bij de Volkskrant

Les 1

Er gaat niets boven het klaslokaal

Na weken ploeteren met afstandsonderwijs snakken docenten naar het klaslokaal. Alleen daar kunnen ze contact maken met de leerlingen en studenten, alleen daar ontstaat een goed gesprek.

Lees verder

Les 2

Online onderwijs blijft

Als iets het onderwijs op zijn kop heeft gezet in coronatijd, is het wel het onderwijs op afstand. Het bleek zo gek nog niet. Wat nemen we, na alle hangouts, YouTubecolleges, en livestreams, mee de toekomst in? En wat vooral niet?

Lees verder

Les 3

Afstandsonderwijs kan thuiszitters uit de brand helpen

Bianca Cristofoli begeleidt ‘thuiszitters’ bij Heliomare, een scholengemeenschap in Noord-Holland voor kinderen met een ontwikkelingsstoornis. Hans Smeele werkt er als ict-specialist. ‘Ict is zó belangrijk voor deze jongeren.’

Lees verder

Les 4

Let op de privacy van de leerling (en de leraar)

Ongekend knap, die razendsnelle digitalisering in het onderwijs. Maar in de schaduw van die ontwikkeling werd dankzij de discussie over privacy meteen duidelijk waarom vernieuwing in het onderwijs normaal doodgepolderd wordt.

Lees verder

Les 5

Kijk of het centraal examen wel nodig is

Voor het eerst sinds oorlogsjaar 1945 gingen de centrale eindexamens niet door. Een beslissing die mogelijkheden biedt, vindt Sixtus Haverkamp, rector-bestuurder van scholengemeenschap RSG Magister Alvinus in Sneek.

Lees verder

Les 6 

Leerlingen kunnen meer zelf dan gedacht

Docenten maakten zich zorgen over de plotselinge digitalisering van het onderwijs. Raak ik mijn leerlingen zo niet kwijt? Lopen ze geen achterstand op? De meesten zijn er gewoon nog, en doen het bijzonder goed, zeggen deze drie docenten.

Lees verder

Les 7

De invloed van ouders is nu groter dan ooit

Met het sluiten van de basisscholen zijn ouders ineens docenten geworden. Dat is niet voor iedereen even makkelijk, weet Thijs Bol, socioloog en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam.

Lees verder

Les 8

Geef de docent vrijheid om het werk te doen

Misschien ging het onderwijs wel kapot aan de regeltjes en de sturing van bovenaf door managers. Al voor de coronacrisis, vond Ron Bormans, voorzitter van het college van bestuur van Hogeschool Rotterdam, dat het anders kon. Met veel meer vertrouwen in de professionaliteit van docenten.

Lees verder

Les 9

Weg met de excessieve bureaucratie voor academici

Geef docenten en studenten aan de universiteit de ruimte en dan komt het meestal wel goed. En anders is iets ook achteraf op te lossen, zegt Remco Breuker, hoogleraar Koreastudies aan de Universiteit Leiden.

Lees verder