Fotoserie WIJ

Wachten op het onverwachte: de samenleving gevat in fotografische anekdotes

‘Het bijzondere is geen uitzondering’, ervaart fotograaf Marcel van den Bergh. Het is een kwestie van wachten. Zijn illustere beelden tonen ‘hoe wij zijn, en hoe we ons gedragen’.

Een samenklontering van senioren in ruitjesoverhemden op een vakantiebeurs. Een amicale uitwisseling van gedachten tussen twee echtparen en een onthoofde vrouw in een kledingzaak. Een caravan waaruit alle matrassen van Nederland tevoorschijn komen. Een klassieke boerderij die op zijn kop in het landschap ligt. Een toefje o zo herkenbaar PVV-haar dat net zichtbaar is boven de breedgefitnesste schouders van kaalgeschoren bewakers. Een mobiel toilet waarin het op 80 meter hoogte prima plassen is. Een fors opblaaszwembad dat zijn contouren krijgt aan de luchtpomp op een benzinestation. Een rollator die zijn plekje claimt op een invalideparkeerplaats.

Trouwe Volkskrant-lezers weten: dit zijn klassieke beelden uit het oeuvre van Marcel van den Bergh, de fotograaf die dag in dag uit in Nederland op plekken komt waar de meesten van ons zelden geraken, en die een groot gevoel voor mensen koppelt aan een groot gevoel voor het absurde. ‘Wachten op het onverwachte’, noemt de fotograaf dat zelf. ‘Het gewone bestaat niet, het bijzondere is geen uitzondering’.

Zeventig beelden selecteerde Van den Bergh speciaal voor Volkskrant-lezers voor een box met zeventig fotokaarten die hij de titel ‘WIJ’ meegaf: geen categorie Nederlanders die van een plek op zijn foto’s is uitgesloten. Op het tekstvel dat de box begeleidt schrijft Van den Bergh over deze kaarten: ‘Ze laten zien hoe wij zijn, de Nederlanders, en hoe we ons gedragen.’

Trouwe fans vinden in deze doos illustere beelden terug uit de serie Hollands Welvaren, toen Nederlanders in de openbare ruimte nog volop aan elkaar plakten, maar ook het nodige recente werk, waarop mondkapjes acte de présence geven en Nederlanders virusgedwongen afstand zijn gaan betrachten.

Alle beelden staan op zichzelf: om de verbeelding zo vrij mogelijk te houden, liet de fotograaf bijschriften achterwege. Alle beelden zijn geschikt om aan het eind van het coronajaar als kerstkaart te worden verstuurd. Zoals een trouwe Volkskrant-lezer het formuleerde: ‘Elke foto van Marcel van den Bergh is een opsteker.’

Volg ons