Ook de ramadan is even anders

De vastenmaand ramadan staat normaliter in het teken van saamhorigheid. Maar hoe doe je dat met alle coronamaatregelen? Volkskrant-fotograaf Najib Nafid keek rond in zijn omgeving in Den Haag.

Jaarlijks maken jongere Nederlanders moslims legio hongergrapjes over de Ramadan om elkaar, ter leedvermaak, door de islamitische vastenmaand heen te helpen. Want dat het vasten ieder jaar weer een pittige opgave is - een moslim mag een maand lang niet eten, drinken of seksuele gemeenschap hebben tussen zonsopgang en zonsondergang - mag duidelijk zijn, zeker wanneer de zon pas na 21:00 ondergaat.

Maar de Ramadan is ook een geliefde periode onder moslims, getuige de warme zegeningen die moslims elkaar onderling versturen op de vooravond van de vastenmaand. Het is een periode van saamhorigheid, bezinning en goede daden verrichten. Van nieuwe persoonlijke doelen stellen voor de rest van het islamitische jaar. Het is bovendien een periode waarin families bij elkaar komen om samen het vasten te breken en leden van de islamitische gemeenschap elkaar dagelijks treffen in de moskee voor het avondgebed.

Mevrouw Nafid-Chiker (83) houdt zich sinds de corona-uitbraak strikt aan het thuisblijfadvies. Normaal gesproken komen tijdens de ramadan kinderen en kleinkinderen in de avond langs om samen te eten.

  • Bij patisserie Altin Petek zagen ze tijdens de crisis de baklava-verkoop dalen van 200 naar 80 schalen per dag. Nu tijdens de ramadan zitten ze weer op 350.

  • Vrijwilligers van Stichting as-Soennah zijn hard bezig met het samenstellen van maaltijdpakketten.

Ondernemer Atalay Celenk (45), die door de gedwongen sluiting van zijn restaurant vaker thuis is, en zijn gezin tijdens de dagelijkse iftar.

De coronacrisis heeft dit jaar een streep gezet door deze sociale activiteiten. Najib Nafid, fotograaf en redacteur bij de Volkskrant, ziet van dichtbij hoe islamitische Nederlanders in zijn geliefde stad Den Haag de vastenmaand genoopt zijn tot creatieve oplossingen om de saamhorigheid te blijven stimuleren.

Kijk bijvoorbeeld naar de Indonesische moskee Rukun Islam, waar elke avond maximaal 26 personen het avondgebed op ruime afstand van elkaar mogen verrichten - met mondkapjes op, handschoenen aan en een eigen gebedskleed onder de arm.

Een dochter en kleindochter brengen mevrouw Nafid-Chiker soep, uiteraard via het raam.

  • Imam Ugur Demirci van de Nederlandse Islamitische Federatie geeft een online lezing voor de moslimgemeenschap in Nederland.

  • Jongerenwerkers van Stagehuis Schilderswijk delen tompoucen uit in de wijk.

En kijk eens hoe moskee-vrijwilligers en thuiszittende horeca-ondernemers de koppen bij elkaar steken om voedselpakketten samen te stellen voor armlastige mensen - islamitisch én niet-islamitisch - en medewerkers met een vitaal beroep.

Of zie hoe de imam van de Nederlandse Islamitische Federatie nu dagelijks een online-preek verzorgd voor de gedwongen thuisblijvers, geheel in de geest van de islamitische gezegde: ‘Als profeet Mohammed niet naar de berg komt, dan komt de berg wel naar de profeet toe.’

Moskeeën zijn gesloten, op een enkele na, zoals de moskee Rukun Islam. Zij hanteren strenge regels voor het gebed: niet meer dan 26 personen naar binnen.

  • Restaurant Juliana Plaza stelt voedselpakketten samen die ze iedere zaterdag uitdelen in de buurt.

  • Kayla Zizaoui (10) doet tijdens de meivakantie ook mee met het vasten. 

  • Ook de agenten van het politiebureau uit de buurt kregen een warme maaltijd van restaurant Juliana Plaza.