FOTOSERIE Jan Steen

Eerbetoon aan mijn familie

Fotograaf Tahné Kleijn portretteert haar eigen familie alsof die weggelopen is uit een schilderij van Jan Steen. Met haar serie wil ze het beeld van een ‘tokkiegezin’ bijstellen.

Een ‘tokkiegezin’ is de familie van Tahné Kleijn (30) weleens genoemd. Op de middelbare school, waar ze in een vwo-klas zat, mochten sommige kinderen van hun ouders niet met haar omgaan, want ze kwam uit een ‘arm’ gezin. Dat raakte haar diep, ook omdat ze het zelf nooit als problematisch heeft ervaren. De ander plakt een etiket. Eenmaal op de kunstacademie besloot ze als afstudeerproject het gezin waarin ze is opgegroeid te portretteren.

  • ‘Het morgentoilet.’ Over de steeds veranderende samenstelling van het gezin, gezien vanuit het oogpunt van de moeder van Tahné Kleijn.

  • ‘Gebed voor de maaltijd.’ De fotograaf (rechts) met haar moeder en neefje. Op de achtergrond een foto van haar – terminale – schoon- zus.

‘Het dronken paar.’ De bijzondere relatie van Tahné Kleijns ouders: gescheiden, maar nog heel hecht.

En dat deed ze afgelopen jaar, vijf jaar later, opnieuw. In de sfeer van de huiselijke taferelen op de schilderijen van de 17de eeuwse schilder Jan Steen. Ze wil het clichébeeld van zogenaamde ‘tokkies’ bijstellen. Er zijn dan misschien wel financiële problemen, er komt inderdaad wel eens een hulpverlener over de vloer en er zijn (in het verleden, niet door personen op de foto’s) weleens klappen gevallen, maar de fotograaf had in geen ander gezin willen opgroeien. ‘We zijn heel hecht, er is warmte en loyaliteit. We staan altijd voor elkaar klaar’, zegt ze.

Misschien is die verbondenheid juist groot als het dagelijks leven niet altijd even makkelijk is, oppert ze. Dat haar familie bereid is aan haar project mee te werken vindt ze veelzeggend. ‘Ze doen het voor mij.’

  • 'Vlees en bloed.' Inmiddels heeft Kleijns broer een nieuwe vriendin en hebben zij samen een kind gekregen

  • ‘Langs moeders graf.’ Broer en neefje bij het graf van de overleden schoonzus.

  • ‘De schuldenaar.’ Over hoe financiële problemen van vader (hier nog met sik) op zoon worden doorgegeven.

Haar familieportretten zijn in scène gezet, met een knipoog naar clichés als stapels paperassen, een volle asbak en rondslingerende bierflesjes. Haar vader is inmiddels met pensioen en lijdt aan een hartkwaal. Haar moeder is fragiel en verzwakt door de chronische longziekte COPD en stress. Daarom is Tahné in de buurt in Helmond blijven wonen, zo kan ze bijspringen als het nodig is. Haar ouders zijn een paar jaar nadat hun bedrijf failliet ging en de geldzorgen begonnen, gescheiden. Maar er gaat geen dag voorbij of ze zien of spreken elkaar. De verbondenheid blijft.

Volg ons