Dicht bij de sterren, toen dat nog kon

De Eduard Planting Gallery eert fotograaf Terry O’Neill, die toegang had tot de sterren, zijn vrienden.

Nog maar eens dat moment op de boardwalk ergens in Miami Beach uit 1968. Hoofdrolspeler Frank Sinatra is op weg naar de set van Lady in Cement, een film noir, het vervolg op Tony Rome van een jaar eerder, waar Sinatra voor het eerst de titelrol speelde, een privédetective die Raquel Welch op zijn pad gaat vinden. Die film is vergeten, maar de foto van Terry O’Neill (1938-2019) is er een voor de eeuwigheid. Het is Sinatra in zijn hoogtijdagen, omringd door zijn entourage. De man die schuin voor Sinatra loopt zal zijn stunt double zijn – zelfde pak en das. Dat zou toch niemand anders in zijn hoofd halen.

O’Neill heeft het verhaal van een van zijn bekendste foto’s later vaak verteld: ‘Ik mocht overal bij zijn, hij negeerde me totaal. Dat was de beste opleiding die je kunt krijgen. Een goede fotograaf moet je niet zien werken.’ En daarmee werd de boardwalk-Sinatra de fotografische equivalent van de klassieke reportage ‘Frank Sinatra Has a Cold’ van Gay Talese, waarin het feit dat de journalist volledig werd genegeerd een briljant profiel niet in de weg stond.

Frank Sinatra met schuin voor hem wat zijn stunt double moet zijn, op weg naar de set van Lady in Cement, 1968.

  • Amy Winehouse, 2008.

  • Mick Jagger, 1964.

O’Neill was, zoals in zijn postuum in deze krant werd geconstateerd, de ‘juiste man, op de juiste plaats, in het juiste tijdperk’. Hij had toegang tot de sterren, omdat hij deel uitmaakte van die wereld. Hij was bevriend met jonge bandjes als The Beatles en The Rolling Stones; hij trouwde met Faye Dunaway, nadat hij haar met haar Oscar had gefotografeerd aan de rand van het zwembad in Beverly Hills.

Elton John in zijn huis in Londen, in 1975. 

The Beatles in 1963. 

Rod Stewart thuis in Old Windsor, 1971.

Hij kwam met regelmaat bij zijn Amsterdamse galerie Eduard Planting, vol met anekdotes over de sterren, zijn vrienden. En altijd betreurend dat dit tijdperk van toegang voor de fotograaf voorgoed voorbij was.

A Tribute to Terry O’Neill. Eduard Planting Gallery, Amsterdam, tot en met 21 maart.

Publiciteitsbeeld van actrice Raquel Welch, geschoten voor de film One Million Years BC, 1966. 

  • Frank Sinatra op de set van Lady in Cement, 1968.

  • David Bowie op de set van The Man Who Fell To Earth, 1976.

Audrey Hepburn, 1967.

Ursula Andress, 1967,