De regen verschaft Tokio een wonderbaarlijke gloed

In zijn foto’s kun je zijn achtergrond in de game-industrie terugzien. Tokio krijgt in de beelden van Liam Wong iets surreëels, een explosie van kunstmatig licht.

Weinig steden worden mooier als het regent, maar Tokio hoort daar zeker bij. Het neonlicht krijgt door de regen een zacht filter, de dichtbebouwde stadsjungle van tunnels, steegjes en elektriciteits- draden een mistroostige maar toch ook romantische sfeer. Wat helpt is dat de regen de massa’s van de straten verjaagt. Zelfs in een stad met 10 miljoen inwoners heb je dan soms het rijk alleen.

Zo werd de Schotse fotograaf en ontwerper Liam Wong (32) verliefd op de stad. Hij keerde er vaak terug en tijdens zijn bezoeken liep hij ’s avonds en ’s nachts door het centrum, op zoek naar de speciale ‘gloed’ van Tokio. Vaak vond hij deze ook zonder de regen. Het resultaat werd vorig jaar gebundeld in het boek TO:KY:OO.

Wong werkte als ontwerper voor Ubisoft, een Canadese computer- spelontwikkelaar (Far Cry, Assassin’s Creed), toen hij fotografie ontdekte.

Hij plaatste zijn foto’s op Instagram, waar ze een groot succes werden. Inmiddels is Wong zelfstandig kunstenaar en werkt hij onder meer aan een film.

Het is niet moeilijk om Wongs videospelverleden terug te zien in zijn foto’s van Tokio. Dat komt vooral door de kunstgrepen die hij met filters, gels en photoshop heeft uitgehaald, bijvoorbeeld om de kleuren sterk aan te zetten. ‘Ik pak momenten en verander ze in iets surreëels’, schrijft Liam Wong in het boek. ‘Zodat de kijker zich afvraagt wat echt is.’

Maar het is niet alleen de techniek die een wondere wereld creëert. Tokio is een welwillend object. Door al die reclamebakken en drukke kruispunten natuurlijk, maar vooral door het licht. Het paarse licht dat de ingang van een parkeergarage mar- keert; het gedempte geel van een lampion bij de bijkans verborgen ingang van een restaurant; het groene straatlicht dat Wong deed denken aan de toekomstfilm Blade Runner; en het oranje licht van een wachtende taxi.

Dat alles het liefst in de regen natuurlijk. De donkere paraplu’s die overal in de foto’s opduiken, zijn Wongs gewillige lichtvangers geworden. Zelf heeft hij geen paraplu nodig; hij laat zich het liefste natregenen.

Volg ons