Van de Straat

Aflevering 7: Tatsuo Suzuki

Het is de fascinatie voor mensen en de manier waarop ze leven die elke straatfotograaf drijft. Rauw, ongekleurd en eerlijk. In een korte serie brengt de Volkskrant een ode aan deze oervorm van fotografie.

Tokio is een van ’s wereldse mooiste, duurste en leefbaarste metropolen - het is óók de miljoenenstad met de meeste eenpersoonshuishoudens. Nagenoeg nergens anders rapporteert zo’n hoog aantal inwoners vrijwel dagelijks gevoelens van eenzaamheid te ervaren. Wie in deze stad op straat fotografeert, treft niet alleen een bovengemiddeld aantal mensen dat alleen onderweg is, maar óók veel voorbijgangers die met hun ogen contact zoeken.

Fotograaf Tatsuo Suzuki (niet te verwarren met de beroemde karatespeler met dezelfde naam) kijkt naar alle soorten inwoners van Tokio, maar die inwoners kijken vaak ook naar hém. Wie Suzuki’s werk bestudeert, ziet hoe steeds weer een band ontstaat tussen de fotograaf en de personen die hij vastlegt. ‘Ik denk dat het te maken heeft met een open geest’, zegt Suzuki, geprezen om zijn vermogen ‘de ziel van het 21ste-eeuwse Tokio’ te vangen in zwartbeeldbeelden.

Bijzonder aan deze fotograaf is dat hij alleen maar op zaterdag en zondag met zijn camera op straat vertoeft. Doordeweeks maakt hij lange werkdagen op een kantoor als salaryman. Tatsuo Suzuki begon pas met straatfotografie op zijn 43ste, in 2008, met het expliciete doel mensen te zien en met mensen te contact te maken. ‘Ik houd van mensen, ik fotografeer voornamelijk mensen. Ik wil hun gevoelens, hun passies, hun pijn vastleggen. Ik ben blij als ik mensen met mijn foto’s kan raken, als ze op een of andere manier emoties ervaren als ze naar mijn beelden kijken. Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in de compositie van beelden, in komische straatscènes of in coole shots.’

Dat hij in de loop van zijn oeuvre van kleur overging op zwartwit, vloeide rechtstreeks voort uit zijn wens mensen en hun gevoelens vast te leggen. ‘In zwartwit druk je beter uit wat er in mensen omgaat.’

Aflevering 1: Matt Stuart legt het hedendaagse Londen vast.

Aflevering 2: Todd Darling voorziet samen met de gefotografeerde het beeld van tekst.

Aflevering 3: Usher Fellig fotografeerde de achterkant van Manhattan in de jaren veertig en vijftig.

Aflevering 4: Henri Cartier-Bresson voorzag de 20ste eeuw van iconische beelden

Aflevering 5: Alexander Petrosyan ziet het nieuwe Rusland

Aflevering 6: Otto Snoek fotografeerd zijn Rotterdam.

Aflevering 8: Guus Dubbelman zijn beschouwing op de wereld.

Aflevering 9: Alan Schaller ziet het licht.