‘Free A$AP Rocky’

Een geslaagd festival was Woo Hah te Beekse Bergen al, eigenlijk het hele weekend lang. Maar zondagavond werd het hiphopfestival ook nog een soort manifestatie voor mensenrechten. Voor rappersrechten, om precies te zijn.

Twee weken geleden werd A$AP Rocky, een grote naam in de Amerikaanse hiphop, gearresteerd na een vechtpartij in Stockholm. Rakim Mayers, zijn echte naam, was er op stap met mensen uit zijn entourage en volgens de rapper werd de groep lastiggevallen en zelfs geslagen, waarna een knokpartij uitbrak. A$AP Rocky meldde zich naderhand vrijwillig op het politiebureau, waar hij direct werd aangehouden. Hij zit nu al twee weken in een Zweedse cel, volgens zijn advocaat onder mensonterende omstandigheden, en kijkt tegen een rechtszaak en een mogelijk lange detentie aan. De affaire wordt een steeds grotere rel en dus schalde op festival Woo Hah zondagavond voor aanvang van vrijwel ieder concert ‘free Asap, free Asap’ over het festivalterrein.

Misschien heeft het geholpen, want volgens berichten uit de Verenigde Staten heeft de Amerikaanse overheid inmiddels contact opgenomen met de Zweedse autoriteiten, en erop aangedrongen dat A$AP Rocky een waardige behandeling krijgt. Het ministerie van Buitenlandse Zaken maakt zich zorgen over de toestand van de popster en dat doen collega’s ook. Travis Scott, die zondagavond optrad op Woo Hah, heeft aangekondigd Zweden tot nader order over te slaan in zijn tourschema. Zijn voorbeeld wordt gevolgd door veel andere rappers, waaronder Tyler, the Creator. De internationale hiphoprel is in volle gang en het is zeer de vraag of A$AP Rocky in augustus kan optreden op festival Lowlands, waar hij geboekt stond als een van de absolute headliners.

A$AP Rocky. Foto: Angela Weiss / AFP

De slotdag van Woo Hah, dat nog altijd fors groeit en zelfs een van de grootste hiphopfestivals van Europa is geworden, was sowieso wat grimmiger dan de dagen ervoor. Het leek ook drukker. Kennelijk waren veel kopers van dagkaarten op de shows van hiphopster Travis Scott en de enorm populaire Suicideboys afgekomen.

De show van dat duo, dat hiphop mengt met harde punk, horror en algehele onaangepastheid, was zeer enerverend. De beats en raps van tracks als Killing Two Birds with 22 Stones zijn ongekend heftig en het publiek stampte de bosgrond voor de Forest Stage stevig aan met bijna uit de hand lopende moshpits.

Het onthaal voor Travis Scott, die Woo Hah zondagavond laat afsloot op het hoofdpodium, was ook al zo hartstochtelijk. Scott werd een grootheid met het album Astroworld uit 2018, en vooral de hit Sicko Mode, en er werd veel van zijn optreden verwacht. Maar zijn show viel wat tegen. Travis Scott leverde een visueel spektakel met spierballen af: het podium stond soms echt in lichterlaaie en de beelden van tollende draaimolens op het podium waren indrukwekkend. Maar Scott nam zijn publiek niet mee in zijn op hol geslagen fantasieën over dat curieuze pretpark Astroworld.

Hij draaide zijn nummers af, waarbij hij overigens vooral meezong over zijn eigen vocale autotune-tracks, maar richtte zich – zeker in het eerste gedeelte van zijn set – nauwelijks tot het publiek. Ja, hij vroeg of de mensen links wilden klappen en of de mensen rechts wilden klappen, maar hij trok ze niet mee in zijn verbeelding, zoals de Brit Stormzy dat een avond ervoor wel zo prachtig had gedaan. De sound van nummers als Carousel en No Bystanders was ook schel en scherp, en dat alles gaf de show van Scott een wat klinische sfeer.

Dat maakte Woo Hah 2019 bepaald niet tot een mislukking. Het festival is volop in ontwikkeling en dat is ook te zien aan het publiek, dat steeds jonger maar toch ook diverser en ruimdenkender lijkt te worden. De ontvangst van Nederlandse rappers als Poke en Joost was zeer enthousiast, maar tegelijk werd hiphop van een vorige generatie omarmd. De venijnige grime van Skepta bijvoorbeeld. Of de knallende hiphop van Jay Rock, die zijn best deed de Californische gangsta rap uit de late jaren tachtig nieuw leven in te blazen.

De brede programmering van Woo Hah slaat aan, en dat is ook te merken aan de internationalisering van het publiek. Meer dan ooit waren hiphopliefhebbers uit bijvoorbeeld Groot-Brittannië en vooral België op het festival afgekomen. Wie er volgend jaar weer bij wil zijn, is gewaarschuwd: op tijd tickets kopen is het devies.