De beste elektrische auto's van dit moment

Welke elektrische auto u moet kopen? Nu het aanbod groeit, wordt het lastiger de juiste keuze te maken. Met dit hulpmiddel vindt u de perfecte elektrische auto. Of lees hier waar we staan in de ontwikkeling van de elektrische auto.

animation of racing electric cars, drawn like a fairground 'camel race'

Filter op

Maximale prijs: geen

Minimale actieradius: geen

Sorteer op

Volkswagen e-Golf

Vanaf €34005

Nissan Leaf

Vanaf €36990

Mercedes EQC (400 4MATIC)

Vanaf €77935

Tesla Model 3 (Long Range Dual Motor)

Vanaf €59995

Tesla Model 3 (Long Range Performance)

Vanaf €65595

BMW i3 (120 Ah)

Vanaf €42411

DS 3 Crossback (E-Tense)

Vanaf €43190

BMW i3s (120 Ah)

Vanaf €46106

Mini Electric

Vanaf €34900

Renault Zoe (ZE50 R110)

Vanaf €33590

Hyundai IONIQ (Electric)

Vanaf €36995

Peugeot e-208

Vanaf €36250

Polestar 2

Vanaf €59800

Honda e

Vanaf €35330

Tesla Model 3 (Standard Range Plus)

Vanaf €49995

Skoda CITIGOe iV

Vanaf €23290

Opel Corsa-e

Vanaf €30499

Tesla Model S (Long Range)

Vanaf €84005

Tesla Model X (Long Range)

Vanaf €90005

MG ZS (EV)

Vanaf €30985

Hyundai Kona (Electric 64 kWh)

Vanaf €41595

Tesla Model S (Performance)

Vanaf €101005

Tesla Model X (Performance)

Vanaf €107005

Porsche Taycan (4S)

Vanaf €109900

Hyundai Kona (Electric 39 kWh)

Vanaf €36795

Mazda MX-30

Vanaf €33990

Kia e-Niro (64 kWh)

Vanaf €44995

Audi e-tron S Sportback (55 quattro)

Vanaf €100000

Fiat 500e (Hatchback)

Vanaf €35900

Jaguar I-Pace (EV400)

Vanaf €81855

Kia e-Soul (64 kWh)

Vanaf €41995

Kia e-Soul (39 kWh)

Vanaf €33995

Volkswagen ID.3 (1st)

Vanaf €37990

Jaguar I-Pace (EV320)

Vanaf €65990

Elektrische auto's - hoe ver zijn we? 

Eerlijk is eerlijk: zo moeilijk is het niet een elektrische auto te kiezen, want zo veel zijn er in Nederland nog niet te koop. Een middagje grasduinen op internet en je hebt er zo een te pakken die past bij budget, bijtellingslimiet of klimaatambities. Of niet, want e-auto's zijn in aanschaf nog altijd begrotelijk; de goedkoopste uit onze selectie kost ruim 23 duizend euro. En voor dat geld heb je een kleintje. Een goed kleintje weliswaar, maar toch. 

Meeste waar voor geld: de Renault Zoe

We hebben meteen maar een nieuw kengetal bedacht: de prijs per kilometeractieradius. Deze index toont wat elke kilometer elektrische actieradius kost. Daartoe deelden we de verkoopprijs door het maximaal aantal kilometers dat op een volle accu wordt gehaald. En dan blijken de verschillen best groot.

Tot voor kort bood de  Hyundai Kona Electric biedt de meeste elektrische kilometers voor zijn geld: als de prijs wordt afgezet tegen de actieradius, was dit lange tijd de vriendelijkst geprijsde e-auto van dit moment. Maar zijn positie is inmiddels ingepikt door de populaire Renault Zoe, wat laat zien dat er behoorlijk wordt geconcurreerd.  Per kilometer kost de Zoe 85 euro en daarmee is bewezen dat de goedkoopste van dit moment (de Skoda Citigo-e in onze selectie) wat betreft actieradius niet de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt. De kostbaarste reikwijdte biedt de Porsche Taycan (was de Tesla Model X): per kilometer actieradius betaalt de consument voor deze auto 270 euro; ruim drie  keer zoveel als de Renault. 

 

Bij onze ranglijst zijn we uitgegaan van een aantal voorwaarden. Zo moet de auto minstens 200 kilometer op een acculading kunnen overbruggen volgens de WLTP-norm; moeten er minstens vier personen mee kunnen; en moet het voertuig nu leverbaar zijn. Al is het begrip 'nu' relatief; voor sommige e-auto's geldt een wachttijd van enkele maanden, al is een jaar geduld, zoals in 2019 soms gebeurde, niet meer nodig. 

Selectief shoppen in de specificaties levert aardige inzichten op. Zo maakt sportwagenmerk Porsche ook qua laadsnelheid zijn faam waar: aan de snellader kan maar liefst 780 kilometer in een uur worden bijgetankt. Dit was enkele jaren geleden nog ondenkbaar.

Snelladen is belangrijk

Nu er ook in Nederland meer snellaadpunten komen, wordt de laadsnelheid een steeds belangrijker verkoopargument. Om snel te kunnen laden is wel een grote accu nodig, want de hoogste snelheden worden alleen bereikt als de accu niet helemaal leeg of bijna vol is. Een grote accu heeft meer van dit middengebied dan een kleine accu, daardoor kan een langere tijd met grote snelheid worden getankt. Zo komt het dat vooral de dure auto's met grote accu's goed scoren op deze index.

We nodigen u uit online te kijken en ons te tippen als er nieuwe ontwikkelingen zijn. Zo hopen we langzaam een mooi overzicht op te bouwen van het aanbod. Uiteraard kunt u online ook onze testverslagen teruglezen over de auto’s uit de lijst. Brandstofcelauto’s vindt u nog niet in de lijst; die nemen we mee zodra er meer dan vijf publieke tankstations zijn in Nederland.

Tekst Bard van de Weijer

Beeld Sophia Twigt

Website Joris Heijkant

Data EV-database