Reportage Uitgelicht

Oneindige herhaling van selfies in Hong Kong

Selfies maken doe je in Hongkong op een pier met opslagloodsen. De Italiaanse fotograaf Pierfrancesco Celada is gefascineerd door de oneindige stroom zich herhalende beelden. En legt de makers vast.

Beeld Pierfrancesco Celada

In het dichtbebouwde Hongkong kun je niet veel kanten op als je wat ruimte op je selfie wilt. Daarom gaat iedereen naar dezelfde plek, de Public Cargo Pier. De selfies op de pier doen het goed op sociale media, vooral op Instagram. De Italiaanse fotograaf Pierfrancesco Celada woonde lang op 200 meter van de pier. ‘Ik ging er elke avond een wandelingetje maken, een jaar lang. De selfiemakers fascineerden me, de eindeloze herhaling, dezelfde soort foto’s op dezelfde plekken op de pier, het liefst met zonsondergang.’ Hij begon de selfiemakers te fotograferen en opende een eigen Instagramaccount voor de ‘Instagrampier’.

Beeld Pierfrancesco Celada

De pier is een industrieel terrein met opslagloodsen, vertelt Celada aan de telefoon vanuit Hongkong, zijn woonplaats. ‘In theorie mogen gewone burgers daar helemaal niet komen. Het is verboden toegang, maar voor de omwonenden is het al heel lang de geliefde plaats om ’savonds een ommetje te maken. De bewakers knijpen een oogje toe.’ Toen de pier ook door selfiemakers was ontdekt, was er helemaal geen houden meer aan. De uitzichten vanaf de pier, aan de westkant van Hongkong Eiland, zijn geweldig, zoals de skyline van de stad en de beroemde Victoriahaven.

Beeld Pierfrancesco Celada

Maar Celada is meer geïnteresseerd in de mensen en hoe die elkaar en zichzelf fotograferen. In al zijn werk is het onderliggende thema zulke ‘selfrepresentation’, zegt hij. Daarvoor moet je nu op sociale media zijn. Naast zijn eigen @insta_pier begon hij foto’s van selfiemakers op Instagram te selecteren op vorm, plek, idee. Het is een carrousel van fotomakers die op Instagram kijken en elkaar nadoen, ‘een constante herhaling van posen en situaties gespeeld door een oneindig aantal inwisselbare acteurs’. Een reeks van die selfies staat als bijlage in het boek dat hij nu uitbrengt met zijn pierfoto’s.

‘Ik heb zelf meegedaan aan die hausse aan selfies: nadat ik foto’s in National Geographic had gepubliceerd, zag ik het aantal pierselfies op Instagram omhoog schieten.’

Beeld Pierfrancesco Celada
Beeld Pierfrancesco Celada
Beeld Pierfrancesco Celada
Beeld Pierfrancesco Celada
Beeld Pierfrancesco Celada
Beeld Pierfrancesco Celada
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.