FotografieJoost Termeer

Om vrolijk van te worden, de sculpturen die Joost Termeer in elkaar knutselt in zijn kleine atelier

Beeld Joost Termeer

Volkskrantfotografen leggen het leven vast in tijden van isolement en onthouding. Joost Termeer vond een nieuw kunstgenre uit: de zelfquarantinestudiosculptuur.

Wat is kunst? De beste kunst is wellicht het onverwachte antwoord op deze vraag. De Amerikaanse kunstenaar Robert Rauschenberg kwam nooit zonder lege handen thuis als hij door de straten van New York had gelopen. Zijn schatten waren waardeloze dingen, door anderen afgedankt. Hij combineerde het alledaagse (lege cola-flesjes, oude kranten, gebroken spiegels; kortom rotzooi in de categorie urban debris) met het minder alledaagse (verf, opgezette dieren) tot zogenaamde combines.  ‘Ik heb echt medelijden met mensen die zeephouders, frisdrankflessen en spiegels lelijk vinden’, zei Rauschenberg, de jutter-kunstenaar.

Beeld Joost Termeer
Beeld Joost Termeer

De combines werden miljoenen waard. Is er een les? Iets in de trant van ‘kunst is overal’ of ‘haal nergens je neus voor op’ (als niemand maar begint over die plastic zak in de film American Beauty)? In ieder geval, fotograaf Joost Termeer zat in die paar vierkante meter van zijn atelier en zat een beetje te doedelen in 3D, met spullen die hij onder handbereik had, ging tekeer met tape en creëerde zo de ene ‘zelfquarantinestudiosculptuur’ na de andere. Van karton, gereedschap, ballonnen,meubilair, ijzerdraad, tandpasta, glas, vaatwerk, kinderspeelgoed. 

Beeld Joost Termeer
Beeld Joost Termeer

En vervolgens fotografeerde hij die sculpturen en zette hij ze op Instagram (@joosttermeer) waar ze een vrolijk commentaar zijn op de schitterende levens en schitterende reizen en schitterende spullen die je gemiddeld in andere tijden op het platform aantreft. 

Beeld Joost Termeer
Beeld Joost Termeer
Beeld Joost Termeer
Beeld Joost Termeer

Joost Termeer studeerde in 2018 af aan de HKU in Utrecht, werd opgenomen in het ‘New 2019’-nummer van GUP Magazine en werd als talent geselecteerd voor de Haute Photographie-beurs. Hij publiceerde in 2019 voor het eerst in Volkskrant Magazine. Invloeden: Martin Parr, Wolfgang Tillmans. En voedselfotografie tussen 1950 en 1980. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden