fotoserie consumptiewalhalla

Distributiecentra: groot, groter, grootst

Distributiecentra in Nederland: Coolblue Beeld Adrie Mouthaan

De thuiswinkelbranche is explosief gegroeid, en dat is goed af te zien aan de distributiecentra. Fotograaf Adrie Mouthaan bracht ze in beeld.

Wat gebeurt er als je thuis op ‘bestellen’ klikt bij Bol.com, Coolblue of Wehkamp? Fotograaf Adrie Mouthaan kreeg toegang tot een wereld van groot, groter, grootst: de distributiecentra van Albert Heijn, PostNL, Bol.com, Wehkamp, CoolBlue, variërend in maat van 20 duizend tot 90 duizend vierkante meter. ‘Enorm, enorm’, zegt hij, omdat één keer enorm niet volstaat. Nederlanders bestellen dit jaar voor ruim 25 miljard euro aan spullen via webwinkels, verwacht brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

De kijkdozen, eentonig van buiten, geordende chaos van binnen, reduceren werknemers tot mieren. De blauwe werkers bewegen hun karretjes door eindeloze gangpaden met stellingkasten. Een computer aan de pols dirigeert de ‘orderpicker’ via de meest efficiënte route naar tandenborstel, tuinstoel of koptelefoon. In het magazijn van Albert Heijn biedt de Poolse radio verstrooiing, de moderne winkelmedewerker komt veelal uit Oost-Europa.

De consument bepaalt het ritme in de distributiecentra: gestaag tijdens kantooruren, maar na 17 uur, wanneer de doorsnee werkdag erop zit, schiet het aantal bestellingen omhoog. Elke klik op laptop of mobiel zet een mier in beweging. Binnen een kwartier zit de aankoop in een doos, klaar om vervoerd te worden. Om 18 uur treedt de ‘aardappeldip’ in. Vanaf 19 uur zwelt de tweede golf aan, om pas diep in de avond weer te luwen. ’s Nachts nemen andere mieren plaats in de cabines van hun vrachtwagens.

‘Duizelingwekkend’, concludeert Mouthaan. ‘De omvang, de hoeveelheid producten, de snelheid. Het is een consumptiewalhalla.’

Distributiecentra in Nederland: Bol.com Beeld Adrie Mouthaan
Distributiecentra in Nederland: Wehkamp Beeld Adrie Mouthaan
Distributiecentra in Nederland: Albert Heijn Beeld Adrie Mouthaan
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.