Welke kant wil regisseur Rizvanolli op met Unwanted? Het blijft onduidelijk
© RV Filmdepot

Welke kant wil regisseur Rizvanolli op met Unwanted? Het blijft onduidelijk

Film (drama)

Unwanted blijft te veel op de vlakte, maar een sympathiek en onderhoudend debuut is de film wel. Het trauma van de Albanese vluchteling laat zich allang raden.

Unwanted

Drama (***)
Regie
Edon Rizvanolli
Met Jason de Ridder, Adriana Matoshi, Niki Verkaar
85 min., in 4 zalen.

Zana is gewoon op weg naar haar werk in de bloemenwinkel, wanneer op het pontje haar oog op een tatoeage valt, achter het oor van een man naast haar. Ze is zichtbaar van de kaart, regisseur Edon Rizvanolli laat het beeld op zwart gaan en later zien we haar huilen.

De Albanese, zwijgzame Zana heeft een trauma, zoveel is duidelijk. Een oorlogstrauma waar ze niet over praat, maar dat op de meest onverwachte momenten kan opspelen. Ook nu ze al lang en breed in Nederland woont.

Is het een moderne Romeo en Julia? Gaat het over de zoektocht naar een plaats in een nieuwe cultuur?

Unwanted volgt haar en vooral haar zoon Alban. De jongen wil niet deugen, heeft last van woede-uitbarstingen en torent boven zijn moeder uit. Als ze nog invloed op hem denkt te hebben, lijkt dat een illusie. Maar dan ontmoet hij Ana en lijkt alles ten goede te keren. Tot zij Servisch blijkt te zijn.

Het is alsof acteur, scenarist en debuterend regisseur Rizvanolli, zelf gevlucht uit voormalig Joegoslavië en in Nederland terechtgekomen, twijfelt welke kant hij nu precies op wil met Unwanted. Moet dit laten zien hoe de liefde een jongeman kan laten wortelen? Is het een moderne Romeo en Julia? Gaat het over de zoektocht naar een plaats in een nieuwe cultuur? Wil het laten zien hoe het verleden zich niet laat verdringen? Unwanted vertelt het allemaal, maar blijft door die veelheid ook net te veel op de vlakte.

Sympathiek en onderhoudend is Rizvanolli's debuut wel. Amsterdam, vooral de ongetemde delen van Noord, is mooi gevangen in deze Kosovaarse inzending voor de Oscars. De schuchtere toenaderingen tussen Alban en Ana, gespeeld door Jason de Ridder en Niki Verkaar, zijn charmant - niet in de laatste plaats omdat zij bij hun eerste ontmoeting bijna alleen maar kan giechelen.

Dan maakt Unwanted een uitstap naar voormalig Joegoslavië en zoomt Rizvanolli steeds meer in op het geheim van Zana. Wat dat is laat zich dan allang raden en de traumatische gebeurtenis is uiteindelijk te zien in een flashback, die Rizvanolli met muziek voor de kijker draaglijker wil maken. Het moet een soort aha-moment opleveren, maar roept ook de vraag op of je zo'n dergelijk drama wel zou moeten opvoeren als Grote Onthulling.