The Season, The Party en het Wereldkerstcircus

De Nieuwe Oogst

Wat kwam er de laatste dagen weer voor moois bij in het cultuuraanbod? De Volkskrant-specialisten kiezen hun favorieten, van een documentaire over veerkracht tot het Kerstcircus in Carré.

Film: The Long Season

recensiespiegel

Regie Leonard Retel Helmrich.

Anderhalf jaar filmde de Nederlands-Indonesische documentairemaker Leonard Retel Helmrich de levens van Syrische vluchtelingen in het Khiara-vluchtelingenkamp in de Libanese Bekavallei, tussen Beiroet en de Syrische hoofdstad Damascus. Dat had een zwaarmoedig verslag kunnen opleveren maar het tegendeel is waar. Een jochie knutselt van een plankje, bakje en wat blikjes een vrachtwagen met laadbak. Een leraar maakt een flipperkast van elastiekjes, spijkers, wasknijpers en touw. Het is in feite een cliché, menselijke veerkracht tonen in ellendige situaties, maar de wijze waarop in The Long Season, hoop en plezier gestalte krijgen verdient alle lof. De film werd vorige maand op het Idfa bekroond als beste Nederlandse documentaire.

Floortje Smit

Film: The Party

recensiespiegel

Regie Sally Potter.

Beschaafde mensen zijn het, de genodigden van het feestje uit The Party. Hoogopgeleid, politiek bewust en sociaal bewogen. Maar het is een ijzeren filmwet dat dit soort feestjes ontsporen, met knallende ruzies en de onthulling van explosieve geheimen, en dat is in The Party niet anders. Met heerlijk vilein genoegen ontmaskert regisseur Potter, die ook het scenario schreef, al haar brave personages. Geamuseerd drijft ze de spot met hun hypocrisie en fijntjes laat ze zien dat haar personages stuk voor stuk veel minder feministisch, beschaafd en ruimdenkend zijn dan zij zelf denken.

Floortje Smit

Dans: NachtHexen 1: Jeanne

recensiespiegel

Burning Bridges. Tournee t/m 17 maart.

Choreograaf Jens van Daele vervlecht de geschiedenissen van Jeanne d'Arc en een aantal Russische bommenwerpsters in de Tweede Wereldoorlog subtiel tot een pakkend geheel. De vloer is aan vijf danseressen met meisjesachtig lange haren en stoere, krachtige bewegingen. Hun lichamen zijn gespannen veren, constant alert: zij zijn de nachtheksen. Actrice Hanne Struyf levert mooie teksten en een overtuigende performance.

Mirjam van der Linden

Cabaret: Om alles!

recensiespiegel

Richard Groenendijk. Tournee t/m 24 mei.

Met zijn snelheid, sterke timing en arsenaal aan stemtyperingen heeft Groenendijk het vermogen een zaal te laten brullen van het lachen. Dat doet hij dan ook veelvuldig, maar in de regie van Wimie Wilhelm zijn de lach en de traan fraai in balans: nadat Groenendijk hilariteit heeft gecreëerd schakelt hij soepel naar een ontroerend, prachtig gezongen luisterliedje. Om alles! is een ijzersterke voorstelling in een kleurrijk showdecor.

Joris Henquet

Film: Visages, Villages

recensiespiegel

Regie Agnès Varda.

Het lijkt allemaal reuze eenvoudig in deze genoeglijke, optimistische documentaire. Graffitikunstenaar JR neemt Agnès Varda, grande dame van de Franse cinema, mee in zijn busje. Zonder vooropgezet plan doorkruisen ze het platteland van Frankrijk, op zoek naar mensen om te portretteren. Varda heeft het patent op een bepaald type melancholie: nooit muf, maar fris en springerig. Visages, villages is daarvan het vrolijke bewijs.

Pauline Kleijer

Circus: Wereldkerstcircus

recensiespiegel

T/m 7 januari in Carré.

Het Wereldkerstcircus in Carré bewijst dat het circus nog niet passé is. Daar duikt de Italiaanse Clio Togni, een kwikzilveren zeemeermin gebodypaint met kristallen, van meters hoogte in een levensgroot cocktailglas, hijst zich op tot een verbluffende handstand en vouwt haar vloeibare ledematen ondersteboven dubbel als een volleerd contorsionist. Haar collega Shirley Larible kan zich met enkel spierkracht en het gebruik van haar eigen lichaamsgewicht verbluffend tot in de nok van de circuspiste zwiepen. De spannendste act is zonder twijfel Skating Flash van Ursula Rossi en Leandro Zeferino, een razendsnel rolschaatsnummer op een plateau van een paar meter hoog. Hoe Zeferino zijn partner aan haar nek horizontaal door de ruimte slingert, terwijl hij zelf duizenden duizelingwekkende rondjes draait, lijkt anatomisch onmogelijk. Hun intense optreden knettert van de adrenaline.

Herien Wensink