The Net.
The Net. ©

The Net is effectief pleidooi voor menselijkheid

Film (drama) - Kim Ki-duk

Kim Ki-duk blijft op de onverbloemd maatschappijkritische toer met een Noord-Koreaan die in kapitalistisch Zuid-Korea belandt. The Net biedt niet de visuele brille die we uit Kims vorige films kennen, maar is wel een effectief pleidooi voor menselijkheid.

Ongehinderd met zijn vrouw vrijen zit er niet in voor visser Nam Chul-woo. Hun woning is zo krap dat dochterlief vrijwel naast hen ligt, en vanaf de poster aan de muur kijkt ook leider Kim Jong-un op hen neer. Privéterrein bestaat niet in Noord-Korea, wil de Zuid-Koreaanse schrijver-regisseur Kim Ki-duk aan het begin van The Net maar zeggen.

Buiten de deur, op weg naar zijn met veel pijn en moeite bij elkaar gespaarde bootje, passeert Chul-woo (Ryoo Seung-bum) de ene propaganda-schuttingtekst na de andere. Zelfs ongestoord vissen lukt niet: zijn werkterrein bevindt zich akelig dicht bij de zwaarbewaakte grens tussen Noord- en Zuid-Korea, en de soldaten van het te passeren, hoogst armetierige checkpoint gebieden hem dicht bij de oever te blijven. Vervolgens raakt het net verstrikt in de motor en drijft Chul-woo onvermijdelijk naar de overkant.

The Net
Drama
Regie: Kim Ki-duk
Met: Ryoo Seung-bum, Lee Won-geun, Kim Young-min, Choi Guy-hwa
114 min., in 9 zalen.

Probeer dat visnet vervolgens maar eens niet te zien als een metafoor voor het hopeloze conflict waarin de twee Korea's zich sinds de splitsing in 1945 bevinden, en waarvan gewone mensen als Chul-woo het directe slachtoffer zijn. Nog voor hij door de Zuid-Koreaanse autoriteiten is gearresteerd, valt al even gemakkelijk te bedenken dat in het zogenaamd vrije Zuiden de problemen pas echt voor hem zullen beginnen: een louche veiligheidschef-met-tunnelvisie (Kim Young-min) beschouwt hem meteen als spion, waarna het ene ellendige verhoor op het andere volgt. Nóg een persoon die vastzit in het net, zeg maar.

Kim (Bin-Jip, Moebius, Pieta) kiest in zijn 21ste speelfilm dus opnieuw voor zijn bekende, overduidelijke symboliek. Maar waar hij die neiging voorheen aanvulde met visuele brille en surrealistisch georkestreerd geweld, gaat het er in The Net (Originele titel: Geumul) opvallend sober, om niet te zeggen gewoontjes aan toe. Zelfs de meest agressieve scènes, zoals die met een hardhandig gebruikte asbak, blijven vooral suggestief - alsof het extreem actuele en gevoelige onderwerp van de film geen uitspattingen verdraagt. Er wordt voor Kims doen ook erg veel gepraat in The Net, waarin hij na zijn (niet in Nederland uitgebrachte) Fukushima-drama Stop (2015) opnieuw op de onverbloemd maatschappijkritische toer is.

Jammer dat het script vrij schematisch verloopt

Wat allemaal niet wil zeggen dat hij een saaie film heeft afgeleverd. Fascinerend is vooral het middendeel, waarin Chul-woo ongewild in de straten van Seoul wordt losgelaten, met de bedoeling hem tot overlopen te vermurwen. Met de ogen stevig dichtgeknepen, zo lang mogelijk blind voor de kapitalistische verleidingen, strompelt hij voort aan de arm van een sympathieke agent (Lee Won-geun) - om vervolgens midden in de winkelende meute te worden achtergelaten. Een aangrijpend, triest beeld, hoe dik het er ook bovenop ligt.

Jammer dat het script verder vrij schematisch verloopt, en dat Chul-woo een soms wel erg simpele ziel blijkt, die zichzelf keer op keer onmogelijk in de nesten werkt. Vooral daarmee verzwakt Kim het blijvende effect van zijn - ontegenzeglijk oprechte - pleidooi voor vrede, menselijkheid en redelijkheid.