Gevoelig camerawerk, fraai terughoudende acteerprestaties en een eigenzinnig overtuigend verhaal
©

Gevoelig camerawerk, fraai terughoudende acteerprestaties en een eigenzinnig overtuigend verhaal

Drama - On Body and Soul

On Body and Soul bestaat uit gevoelig camerawerk, fraai terughoudende acteerprestaties en een even eigenzinnig als overtuigend verhaal. Regisseur Ildikó Enyedi laat zien dat achter een schuchter voorkomen een brandend verlangen kan schuilgaan.

On Body and Soul

Drama
Regie: Ildikó Enyedi
Met: Alexandra Borbély, Géza Morcsányi, Réka Tenki, Zoltán Schneider, Ervin Nagy
116 min., in 27 zalen

Mária (Alexandra Borbély) speelt thuis gesprekken na die ze op haar werk heeft gevoerd. Met peper- en zoutvaatjes, of met Playmobilpoppetjes. Gesprekken die nog gevoerd moeten worden, bereidt ze alvast voor met dezelfde hulpstukken.

Het is duidelijk dat Mária anders is dan anderen, maar haar toestand wordt niet precies benoemd in On Body and Soul (Teströl és lélekröl), een delicaat liefdesverhaal waarin normaal gedrag nu eens niet de norm is. De timide vrouw heeft moeite met het lezen van emoties, ze heeft nooit een relatie gehad en leidt een geïsoleerd bestaan.

De twee zijn voor elkaar gemaakt, maar daar is overdag weinig van te merken

Ook haar baas Endre (Géza Morcsányi) is een einzelgänger, zij het om andere redenen. Vanwege zijn handicap - hij heeft een lamme arm - heeft hij zich aangewend enige afstand te bewaren tot de mensen om hem heen. Daarnaast vindt Endre, directeur van een abattoir, zichzelf inmiddels te oud voor romantiek.

De twee zijn voor elkaar gemaakt, maar daar is overdag weinig van te merken. Wanneer ze slapen, verandert dat: Endre en Mária blijken elkaar tegen te komen in hun dromen. Hij is dan een hert, zij een hinde. In een winters bos drinken ze samen bij een beekje. Soms raken hun neuzen elkaar. Meer gebeurt er niet, daar tussen de besneeuwde takken.

Achter een koel exterieur kan een brandend verlangen schuilgaan

Het is geen doorsneescenario, maar de Hongaarse regisseur-scenarist Ildikó Enyedi presenteert het in haar zesde speelfilm als een voldongen feit, zo reëel als het slachten van de koeien in Enres bedrijf. Mária is daar de nieuwe kwaliteitscontroleur. Ze is vreselijk precies. Dat geldt ook voor Enyedi, die met haar aandacht voor details een intieme sfeer weet op te roepen. Dat zit hem in het gevoelige camerawerk en de fraai terughoudende acteerprestaties, maar ook in de finesses van het even eigenzinnige als overtuigende verhaal. De regisseur laat zien dat een schuchter karakter niets zegt over iemands dromen of wensen; achter een koel exterieur kan een brandend verlangen schuilgaan.

On Body and Soul, in februari bekroond met de Gouden Beer op het filmfestival van Berlijn, brengt de liefde tussen Mária en Endre prachtig tot leven, met oog voor alle valkuilen die voor hen liggen. Al zoekt Mária hulp bij haar jeugdpsychiater, oefent ze met het luisteren naar muziek (het liedje What He Wrote van Laura Marling speelt een onvergetelijke rol in de film) en kijkt ze porno om zich op een relatie voor te bereiden, tijdens haar gesprekjes met Endre in het slachthuis blijft het behelpen. Hun gedeelde dromen, sprookjesachtig rustgevend, vormen intussen een toevluchtsoord. Iedereen zou zo'n besneeuwd woud moeten hebben om 's nachts naar terug te keren.