De morele glibberigheid is de kracht van Three Billboards, een western die perfect bij deze tijd past
©

De morele glibberigheid is de kracht van Three Billboards, een western die perfect bij deze tijd past

Film (drama) - Three Billboards

Een western die laat zien hoe onrecht nietsontziende woede kan ontketenen, past perfect bij deze tijd. De harde humor van McDonagh en de komische timing van de acteurs maken het compleet.

Als je het Mildred Hayes zou vragen, dan wist ze het wel. Zij zou bij elke man in Amerika bij de geboorte meteen dna afnemen. Dan hoef je bij een misdrijf alleen nog maar de database te checken en kun je degene die over de schreef is gegaan zonder pardon afmaken.

Ze is woest, in Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Voorstelbaar: haar tienerdochter is verkracht en vermoord en de nitwitten van de lokale politie hebben na maanden nog geen idee door wie. Om hen ter verantwoording te roepen en aan te sporen, zet ze drie enorme borden buiten het stadje neer.

Woede die woekert in het hart doet niet aan empathie of morele bezwaren

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Drama

Regie: Martin McDonagh
Met: Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell

115 min., in 60 zalen

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is natuurlijk een western, over een eenling die het in een klein dorpje opneemt tegen een falende sheriff. Niet voor niets liet actrice Frances McDormand zich inspireren door John Wayne en beent ze boos door Ebbing in een blauwe overall en met vettig staartje - alsof niets haar nog kan schelen, behalve het bestraffen van onrecht.

Maar zo simpel liggen de verhoudingen niet. Zo ongeveer tot het plaatsen van de borden, aan het begin van de film, kun je makkelijk kritiekloos aan Mildreds kant staan. Daarna blijkt de agent die ze rechtstreeks aanvalt met haar borden, politieinspecteur Willoughby (Woody Harrelson) juist heel redelijk te zijn en wordt de rouwende moeder steeds meedogenlozer in haar doen en denken. Woede die woekert in het hart, zo toont regisseur en scenarist Martin McDonagh (In Bruges, Seven Psychopaths) doet niet aan empathie of morele bezwaren.

Ze zorgen ervoor dat je nooit vergeet dat het rauwe pijn is die dit geestige kat-en-muisspel voorziet van een motor en een hart

Afgelopen zondag won Three Billboards vier Golden Globes, voor de beste film, scenario, actrice (Frances McDormand) en mannelijke bijrol (Sam Rockwell). De film past dan ook uitstekend bij deze tijd; zo'n zwarte komedie die aantoont hoe voortdurend onrecht een nietsontziende woede kan ontketenen. Het wringt daarom wel dat juist de zwakkeren in het script vaak het mikpunt van spot zijn en het daarbij nooit helemaal duidelijk is of McDonagh dat ongemak zoekt. Het voelt ook onverdiend dat een racistische agent steeds meer mededogen krijgt.

Aan de andere kant: de morele glibberigheid is juist de kracht van Three Billboards. Dat blijkt wel uit de ene na de andere scherp geschreven confrontatie. De harde humor van McDonagh past deze acteurs en hun geweldige gevoel voor komische timing. Tegelijkertijd zorgen McDonagh en McDormand - met een pijnlijke opmerking of een klein gebaar - ervoor dat je nooit vergeet dat het rauwe pijn is die dit geestige kat-en-muisspel voorziet van een motor en een hart.


Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

De derde film van Martin McDonagh was de grote winnaar bij de Golden Globes
De Engels-Ierse regisseur en scenarist Martin McDonagh vertelt hoe hij faalde en terugkwam, met Golden Globes-winnaar Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.

Frances McDormand: goed geworden vanaf de zijlijn, n Three Billboards pakt ze de hoofdrol
Frances McDormand (60), die altijd 'die ander' mocht spelen, sleepte een Golden Globe binnen met haar grootse hoofdrol als agressieve moeder in westernkomedie Three Billboards outside Ebbing, Missouri. Hoe McDormand via de zijlijn naar het doelgebied sloop.