Filmposter Certain Women.
Filmposter Certain Women. ©

Certain Women is een bedachtzaam meesterstuk

Film (drama) - Certain Women

Reichardts blik op de personages maken Certain Women tot een meesterstuk. Certain Women is een bijzonder knap gemaakt, bedrieglijk rustig ogend drama.

Certain Women

drama ****

Regie: Kelly Reichardt

Met: Laura Dern, Michelle Williams, Kristen Stewart, Lily Gladstone, James Le Gros, Jared Harris

137 min., in 9 zalen

De advocate Laura (Laura Dern) heeft een cliënt die haar maar blijft lastigvallen. Talloze malen heeft ze Fuller (Jared Harris) uitgelegd dat ze niks meer voor hem kan doen. Dat zijn zaak kansloos is, dat hij nu eenmaal geschikt heeft met zijn werkgever en daardoor geen aanspraak meer maakt op verdere financiële vergoedingen, ook al treft zijn baas blaam bij het bedrijfsongeval dat hem overkwam. Fuller neemt het niet van haar aan.

Pas nadat een collega-advocaat hem precies hetzelfde heeft uitgelegd, lijkt Fuller plotseling toch overtuigd. De collega is een man. 'Wat zou het heerlijk zijn', zegt Laura, 'om een man te zijn, zodat ik de wet kon uitleggen en mensen naar me zouden luisteren.'

Het is een zeldzaam expliciet moment in het werk van Kelly Reichardt (1964), de Amerikaanse filmmaakster die doorgaans een stuk minder uitgesproken is - maar niet minder helder. In films als Wendy and Lucy en Meek's Cutoff maakte Reichardt ook al duidelijk hoe zij over man-vrouwverhoudingen denkt: de vrouwelijke personages krijgen niets cadeau en moeten hard knokken om serieus genomen te worden. Reichardt dringt haar visie nooit op, maar laat die rustig voortkomen uit de omstandigheden.

Regisseur Kelly Reichardt: 'Ik vind het interessant hoe anders naar ambitie wordt gekeken bij de seksen'

Ze mijdt het mannenbolwerk van de filmwereld als de pest, en intussen werkt regisseur Kelly Reichardt stilletjes maar zeker aan een prachtig oeuvre. Zo ook haar nieuwste film, Certain Women, een knap gemaakt, bedrieglijk rustig ogend drama. Lees hier het interview met Kelly Reichardt.

Certain Women is alweer zo'n bijzonder knap gemaakt, bedrieglijk rustig ogend drama waarvan de betekenis zich pas later openbaart, omdat de opgeworpen ideeën tijd nodig hebben om neer te dalen. Reichardt, die zich baseerde op korte verhalen van de Amerikaanse schrijver Maile Meloy, vertelt drie verhalen die niet met elkaar verbonden zijn, maar wel raakvlakken vertonen.

Ze spelen zich af rond en in Livingston, Montana, een door imposante bergketens omgeven stadje waar iedereen wat eenzaam lijkt. Laura krijgt te maken met een gijzelingssituatie. Gina (Michelle Williams, in haar derde samenwerking met Reichardt) heeft haar zinnen gezet op een stapel zandstenen voor een nieuw te bouwen huis. De net afgestudeerde jurist Elizabeth (Kristen Stewart) ontmoet een paardenverzorgster (Lily Gladstone) die zich opvallend om haar bekommert.

Er gebeurt niets wereldschokkends in Certain Women. Reichardt vraagt geduld van de kijker, die zich intussen kan laten meevoeren door het fraaie camerawerk (niet digitaal maar op 16mm-film, verzadigd en rijk aan diepte) en het dagelijkse ritme van de hoofdpersonen. De beloning daarvoor is groot. De finesses van het acteerwerk, de kleine maar waardevolle lessen over het leven en de wijze waarop Reichardt haar personages beschouwt, scherp en vol mededogen, maken Certain Women tot een bedachtzaam meesterstuk.