Zwitserse horlogemakers laatdunkend over smartwatches

De Apple Watch is 'een interessant stuk speelgoed, maar geen revolutie' en eentje die ook nog eens 'zo veel stroom vreet dat-ie het nog geen 24 uur uithoudt zonder dat hij aan de oplader moet'. De topman van Swatch, Zwitserlands bekendste horlogemerk, heeft zich in een vraaggesprek met de Zwitserse krant Tages Anzeiger laatdunkend uitgelaten over smartwatches in het algemeen en het 'slimme' horloge van Apple in het bijzonder.

Peter van Ammelrooy
De Apple Watch, die allerhande digitale mogelijkheden biedt, van het checken van e-mail tot het luisteren naar muziek. Beeld reuters
De Apple Watch, die allerhande digitale mogelijkheden biedt, van het checken van e-mail tot het luisteren naar muziek.Beeld reuters

Nick Hayek jr., de 61-jarige zoon van oprichter Nicolas George Hayek, zegt dat de markt voor smartwatches 'alleen bestaat in de hoofden van analisten en journalisten. Het zijn vooral Amerikanen die geloven dat mensen een horloge kopen vanwege de functionaliteit. Horloges worden gekocht vanwege de emoties die ze oproepen.'

Hayek is niet het eerste en enige kopstuk uit de Zwitserse horlogewereld dat de smartwatchhype wegwuift. Guy Sémon van het luxemerk Tag Heuer zegt dat 'de Apple Watch geen slim horloge is, maar een mobiel apparaat om je pols'.

Beachvolleybal

Ondanks al die bezwerende woorden spelen deze horlogemakers wel degelijk in op de smartwatchtrend. Swatch bracht dezer dagen zijn eerste slimme horloge uit voor beachvolleyballers, dat onder meer de kracht van hun slagen meet. Van teamgenoten of toeschouwers aan de zijlijn die zo'n Swatch dragen meet het horloge de kracht van hun applaus.

Tag Heuer sloot een verbond met Intel en Google om een smartwatch te bouwen, maar is karig met de details. Google introduceerde vorig jaar een versie van Android, zijn besturingssysteem voor mobieltjes, voor fitnesstrackers en horloges, Intel ontwikkelde superkleine chips voor zulke zogeheten 'wearables'.

Daarmee lijkt het erop dat de horloges uit Cupertino, sinds eind april in de winkel, de Zwitsers toch wel nerveus maken. Met modellen waarvan de prijzen oplopen tot 17 duizend euro, begeeft Apple zich op een luxemarkt waar Zwitserland tot nu toe overheerst. In aantallen (29 miljoen stuks) mag het land een dwerg lijken vergeleken met China (669 miljoen), maar in euro's verdient het land aan de export van horloges bijna 22,2 miljard euro - twee keer zoveel als de mondiale nummer twee (Hongkong). Horloges zijn goed voor eentiende van de totale export.

En de Zwitsers zitten niet te wachten op een reprise van het armageddon dat zijn horloge-industrie in de jaren zeventig trof. Toen kwam het quartz-uurwerk in de mode. De Zwitsers, meesters in precieze mechanische loopwerken, vonden het niet nodig deze elektrische nieuwlichterij te volgen en Japanse fabrikanten als Seiko roken hun kans. Tegen de tijd dat de Zwitsers hun misrekening inzagen, was het te laat. In tien jaar tijd raakte twee op de drie horlogemakers zijn baan kwijt.

De smartwatch van het Zwitserse Swatch. Beeld
De smartwatch van het Zwitserse Swatch.Beeld

Anderhalf keer modaal

Zo'n vaart gaat het niet lopen met de smartwatch, zeggen de fabrikanten. Klanten die nu moeiteloos anderhalf keer modaal (50 duizend euro) neertellen voor een horloge willen niet dood gevonden worden met een uurwerkje van 17 duizend euro. Maar de belangstelling voor het conventionele horloge kan wel afnemen door de opmars van de smartwatch.

De Swatch-smartwatch heeft veel minder functionaliteiten dan de Apple Watch of Google's Gear-horloges, maar topman Hayek maalt daar niet om. 'We zijn geen elektronicamaker', zei hij eerder dit jaar op de handelsbeurs Baselworld. 'We gaan niet veranderen en een mobiele telefoon voor om je pols maken. Dat doen anderen maar.' Swatch heeft wel horloges in de maak met een nfc-chip, waarmee de drager kan betalen in winkels zonder een pincode in te hoeven toetsen.

Horloges die het welzijn van hun dragers in de gaten houden met sensoren als een hartslagmeter zitten er niet in. Hayek in Tages Anzeiger: 'Ik kan als horlogemaker niet de verantwoordelijkheid dragen of mijn apparaat een klant wel tijdig waarschuwt voor een hartaanval.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden