Zwijndrecht wil met tunnel door stad natuur sparen

Zwijndrecht heeft zijn eigen Bos-variant voor de hogesnelheidstrein. De spoorlijn moet niet door de natuur van het Devel-gebied en de Hoekse Waard, zoals het kabinet wil, maar via een tunnel dwars door Zwijndrecht....

Van onze verslaggever

ZWIJNDRECHT

Bos berekende dat zijn plan 400 miljoen gulden goedkoper is dan de route die het kabinet wil. Het spoor tussen Rotterdam en de Moerdijk-brug kost bij het kabinet 1,5 miljard en bij Bos 1,1 miljard gulden. De ingenieur denkt daarom dat zijn plan dit keer opnieuw een kans maakt. Hij bedacht eerder een tracé langs de autosnelwegen tussen Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, maar het kabinet koos voor de snellere route via het Groene Hart.

Dit keer werkt Bos voor de gemeenten Heerjansdam, Binnenmaas, Strijen, 's Gravendeel en Zwijndrecht. De doorkruising van de natuurgebieden in hun streek was de gemeentebesturen een doorn in het oog en zij verzochten de TU Delft en Bos om een alternatief plan op te stellen.

In het 'kabinetstracé' ligt de hogesnelheidslijn bij Barendrecht nog langs het bestaande spoor. Na Heerjansdam en voor het rangeerterrein Kijfhoek buigt de lijn af naar het zuiden, doorkruist het Devel-gebied ten oosten van Zwijndrecht, passeert de Oude Maas en gaat via de Hoekse Waard aan de oostkant langs 's-Gravendeel naar de Moerdijk-spoorbrug. In het plan van Bos buigt de hogesnelheidslijn bij Heerjansdam naar het noorden en gaat met een bocht naar Zwijndrecht. Via een sportveldencomplex gaat het spoor langs een woonwijk naar de Oude Maas, langs de oostelijke oever van de Dordtsche Kil en naar de Moerdijkbrug.

Het plan van Bos is goedkoper omdat hij niet twee maar slechts één tunnel nodig heeft. Verder wil hij dat de hogesnelheidstrein meer gebruik maakt van bestaand spoor, onder meer ten zuiden van Rotterdam. In zijn variant zitten meer bochten. De trein kan daardoor minder hard rijden en dat verlengt de reistijd tussen Rotterdam en Moerdijk met veertig seconden.

De gemeente Zwijndrecht vindt het rapport belangrijk om een alternatief te hebben voor de doorkruising van een natuurgebied. Wethouder A. Abee denkt dat met nieuwe technieken, zoals het overkappen van de bouwput, voorkomen kan worden dat de inwoners van de gemeente veel hinder ondervinden van de aanleg van een tunnel. 'Het Develgebied blijft hierdoor gespaard. Dit is een laatste stukje groen tussen Zwijndrecht en Heerjansdam.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden