'Zwabberen van Erasmusbrug is doodnormaal'

Die zwabberende Erasmusbrug? Doodnormaal, vindt ir. C. Kuilboer van de Bouwdienst Rijkswaterstaat in Tilburg. Het had hem, als projectleider van de nieuwe tuibrug over de Waal bij Zaltbommel, ook kunnen overkomen....

MARTIJN VAN CALMTHOUT

Van onze verslaggever

Martijn van Calmthout

AMSTERDAM

Wat hij dinsdag op de televisiebeelden uit Rotterdam zag, was ook voor een ervaren bruggenbouwer indrukwekkend. 'Je weet uit de literatuur dat het voorkomt, maar het is zonder meer beangstigend om zoiets met eigen ogen te zien. Ik begrijp best dat men er in Rotterdam wat van geschrokken is, maar fataal is het niet. Dit is geen constructiefout. Er moet alleen nog wat demping worden aangebracht. Dat gebeurt vaker.'

Als het goed is, zegt Kuilboer, wordt bij het ontwerpen van een tuibrug ruimte gehouden voor maatregelen tegen onverwacht dynamisch gedrag van het gevaarte. Zwaardere schokdempers en extra verbindingen kunnen wonderen doen. Als het nodig is, kunnen die ook worden aangebracht in Zaltbommel, waar de brug de laatste dagen overigens roerloos bleef onder het herfstweer.

Proeven met schaalmodellen in windtunnels en ellenlange berekeningen kunnen nooit garanderen dat er niets zal gebeuren als wind en regen er vat op krijgen, aldus Kuilboer. 'Iedere ontwerper weet dat. De combinatie van factoren is doorgaans te ingewikkeld. Het is veel eenvoudiger om voor de fine tuning gewoon te kijken wat hij doet.'

In Rotterdam zei verantwoordelijk wethouder J. van der Tak dinsdag onaangenaam verrast te zijn door de noodzaak de brug na twee maanden alweer af te sluiten. 'Abnormaal of niet, dat gaat toch wat verder dan hier en daar wat aanpassingen.'

Vermoedelijk is de regen een belangrijke oorzaak van de heftig deinende tuidraden en het dreunende brugdek van de laatste dagen. Het water maakt de draden niet alleen zwaarder dan normaal, de druppels veroorzaken ook subtiele aerodynamische effecten, zo werd gisteren tijdens een persconferentie gemeld.

Passerende lucht gaat veel heftiger wervelen en laat pas met een klap los. Gebeurt dat met een verkeerde frequentie, dan wordt de trilling in de draad steeds harder opgezweept. Wat de goede en verkeerde frequenties zijn, wordt bepaald door de krachtverdeling in de pilonen, de tuidraden en het brugdek.

Volgens Kuilboer is het Rotterdamse pronkstuk wat dat betreft een klasse apart. Zijn brug in Zaltbommel lijkt wel wat op de Erasmus, maar heeft een veel kleinere overspanning en een veel zwaarder brugdek. Dat wappert wat minder gemakkelijk dan het lichte en bijna tweemaal zo lange brugdek van de Rotterdamse collega's.

Voor grotere najaarsstormen in Kuilboer echter in het geheel niet bang. Harde storm geeft gelijkmatige krachten op de constructies van tuibruggen. Dat is relatief gemakkelijk door te rekenen. Het is juist het vlagerige, natte bijna-stormweer waarin alles kolkt en beweegt, dat de rekenmeesters boven de pet gaat.

De Erasmusbrug zal nog enkele dagen gesloten blijven voor wegverkeer. Instortingsgevaar bestaat er niet, zo deelde de gemeente gisteren mee, maar de trillingen leiden weggebruikers af, en er bestaat verhoogd slipgevaar. Zodra de wind gaat liggen, zullen vanuit hoogwerkers hoog in de tuien dwarskabels worden gespannen om de trillingen verder te dempen. Dat kan pas bij windkracht 4 of minder.

Dinsdag zal de gemeente een onderzoek afronden naar de trillingen. Daarbij zijn ook TNO en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, de windtunnelexperts, betrokken. Het onderzoek concentreert zich op de schokdempers in de tuien, die niet voldoen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden