Vertrekkend Schiphol-topman Jos Nijhuis.
Vertrekkend Schiphol-topman Jos Nijhuis. © ANP

Zwaar bekritiseerde Jos Nijhuis vertrekt als president-directeur van Schiphol

Jos Nijhuis vertrekt na negen jaar als president-directeur van Schiphol. Nijhuis (60), die dit jaar hevig onder vuur ligt vanwege de volgens velen buitensporige groei van prijsvechters op de luchthaven, zal het stokje overdragen in het eerste kwartaal van 2018. Dat maakt Schiphol vandaag bekend.

Daarmee vertrekt Nijhuis een jaar voor zijn contract afloopt, op 1 januari 2019. Hoewel het zijn intentie was om de twee jaar van zijn laatste contractverlenging uit te dienen, acht Nijhuis het beter om binnen enkele maanden af te treden. De precieze datum van zijn aftreden maakt hij nog niet bekend.

'Er ligt nu een regeerakkoord van het nieuwe kabinet, dat duidelijk richting geeft aan de verdere toekomst van Schiphol', zegt Nijhuis in een persbericht. 'Er komt ruimte voor groei, in balans met de omgeving. Het is goed als de invulling hiervan vanaf het begin wordt opgepakt door een nieuwe ceo.'

Nijhuis stond al enige tijd onder grote druk. De Schiphol-topman wordt verweten dat hij de groei van Schiphol uit de hand heeft laten lopen door prijsvechters met financiële voordeeltjes naar de nationale luchthaven te lokken. Daardoor liep Schiphol vol met vakantievluchten en is er geen plek meer voor belangrijke netwerkvluchten naar de Verenigde Staten en Azië, zeggen zijn critici. Vooral KLM, verreweg de belangrijkste zakenpartner van Schiphol, haalde enkele malen ongemeen hard uit naar Nijhuis.


Teruglezen: de grootste uitdagingen voor Jos Nijhuis en Schiphol

Hem wordt aangewreven dat hij de poort openzet voor concurrenten van KLM, maar het is de slotcoördinator die beslist. 'Wel zal ik maatschappijen verleiden op Lelystad te vliegen. Dat is goed voor de KLM.' Lees hier een interview met Jos Nijhuis terug (+).

De snelle groei van Schiphol met de wirwar aan start- en landingsbanen, het is een riskante mix als het om de veiligheid op de luchthaven gaat. Hoe lang gaat het nog goed? (+)

De nationale luchthaven zit bijna aan het plafond van 500 duizend vliegbewegingen. 'Huismaatschappij' KLM is boos. Zij wil nog groeien, maar Schiphol zou prijsvechters voortrekken. Vier verwijten van KLM aan Schiphol (+).