Zuinige auto?

Het kabinet is dicht bij een akkoord over een korting van duizend gulden bij aanschaf van de zuinigste auto's. Zal deze subsidie kopers over de streep halen?...

F. Santing, directeur van Gremi bv, verantwoordelijk voor de import van Lada: 'Voor de koper maakt de maatregel niets uit, die kijkt niet op duizend gulden meer of minder. De emotie van het merktype en de status van de auto zijn veel belangrijker. Anders zou Lada wel beter verkopen, die is goedkoop en zuinig, en kleine auto's zijn momenteel in trek. Maar ons imago is waardeloos, en Lada heeft een status van 0,0, dat is geen haar beter geworden na de val van de Muur. Dus ik verwacht niet dat er meer Lada's verkocht zullen worden.'

C. Marsman, verkoper bij Opeldealer Broekhuis in Barneveld: 'Prima maatregel. Mensen kopen graag een auto die zuinig verbruikt, maar voor zo'n auto moet je wel iets meer betalen vanwege de nieuwe technieken die zijn toegepast. De nieuwe 1 liter Corsa zou absoluut voor die maatregel in aanmerking komen. Die loopt 1 op 20, bij 100 kilometer per uur. Maar hij is iets duurder dan de Corsa 1.2. De duizend gulden korting zou de koper wel eens over de streep kunnen halen.'

J. van Seggelen, woordvoerder van BMW Nederland: 'Die subsidie is waanzin, discriminerend, allemaal politiek gefrunnik. Ze vinden de veiligheid toch zo belangrijk? Wil je een veilige auto bouwen, dan wordt ie automatisch wat zwaarder en heb je een grotere motor nodig. De fabrikanten, en vooral die in Duitsland, zijn met man en macht bezig om auto's zo zuinig mogelijk te maken. En ik kan er niet tegen dat BMW altijd als benzinezuiper wordt afgeschilderd. Dat is onzin. Technologisch loopt BMW vooraan, zowel qua zuinigheid en veiligheid kunnen veel kleine auto's nog van ons leren. Vooral de modellen uit Frankrijk en Italië.'

M. Lodewijkx, campagnemedewerker olie bij Greenpeace Nederland: 'De subsidie is een stapje in de goede richting. Wij hebben onlangs een auto, de Smile, ontwikkeld die bijna de helft zuiniger is dan normale auto's. We wilden aantonen dat wat de industrie zegt niet waar is. Het is namelijk wel mogelijk om met gebruik van gangbare technologieën zuinigere auto's te maken. Ik verwacht overigens een stevige lobby van de autoindustrie om deze maatregel te torpederen. Die probeert nu juist zwaardere, luxe auto's met airco aan de man te brengen.'

R. Boon, woordvoerder van de Bovag, belangenorganisatie voor de autobranche: 'Wij zijn zeer voor het stimuleren van zuinig rijden. Maar het akkoord van het kabinet is voor ons wel aan een paar voorwaarden verbonden. Wij vinden dat niet alleen de zuinigste, maar alle zuinigere auto's beloond moeten worden. Verder moet het stimuleren van rijden in schone auto's niet over de rug van andere automobilisten gaan. De aankoopbelasting van minder zuinige auto's mag niet omhoog. En laten we niet weer met z'n allen op een eiland gaan zitten. Bovag vindt het heel goed dat Nederland tracht voorop te lopen, maar het kabinet moet ernaar streven de maatregel in heel Europa door te voeren. Dan pas stimuleer je de fabrikanten.'

J. Rosenstein, directeur communicatie van de European Automobile Manufacturers Association: 'Wij zien Europa als één markt. Het is voor de fabrikanten zeer irritant wanneer Europese landen nationale maatregelen nemen. Het verstoort de concurrentieverhoudingen en ondermijnt de markt.'

M. Brunt, woordvoerster van de Stichting Natuur en Milieu: 'Wij vinden het een goed idee om milieu-aspecten van een product te laten meewegen in de prijs. Maar naast energieverbruik zouden luchtvervuiling en geluidhinder van de auto even zwaar moeten meewegen. Ook vinden we dat de belastingbetaler niet voor deze maatregel moet opdraaien. De kosten van de premie moeten worden opgebracht door minder zuinige auto's duurder te maken.'

J. Vervoorn, woordvoerder van Fiat Auto Nederland, importeur van onder andere Alfa Romeo's: 'Ik vind het weer zo'n typisch Nederlandse actie, waarschijnlijk een verkiezingsstunt van D66 of zo. Wanneer gaan ze zich nou eens realiseren dat je dat soort maatregelen op Europees niveau moet doorvoeren. Denkt u nou echt dat dit een fabrikant zal stimuleren? Alfa Romeo verkoopt 11 miljoen auto's in Europa, waarvan 480 duizend in Nederland. Voor het milieu zijn bovendien wel betere maatregelen denkbaar. Alfa Romeo heeft overigens twee maanden geleden de motoren vervangen, nieuwe modellen zijn veel zuiniger geworden.'

Prof. dr. C. Midden, hoogleraar psychologie aan de TU in Eindhoven: 'Het is prima om energiezuinig gedrag te belonen. Maar of zo'n subsidie het gewenste effect bereikt, is de vraag. Dat moet het kabinet goed laten analyseren. Er bestaat bijvoorbeeld een risico dat milieuwinst wordt gecompenseerd door gedragsverandering. ''Mijn auto is goedkoper en zuiniger, dus ik mag harder en meer rijden.'' Mensen vertalen milieuwinst vaak in comfortwinst. Spaarlampen hebben er bijvoorbeeld toe geleid dat mensen meer lichtpunten zijn gaan aanbrengen - een extra lampje in de tuin.'

Corine de Vries

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden