Zuinige auto’s helpen Fiat aan belang Chrysler

De kleine en zuinige auto’s van Fiat hebben de Italiaanse automaker gratis een aanzienlijk aandeel in het Amerikaanse Chrysler opgeleverd.

Van onze verslaggever Michiel Haighton

De autoconcerns maakten dinsdag bekend dat Fiat zonder enige financiële tegenprestatie een aandeel van 35 procent in Chrysler krijgt. In ruil hiervoor moet Fiat wel zijn technologische kennis over energiezuinige auto’s en motoren voor Chrysler openstellen. De samenwerking moet op 1 april van dit jaar van start gaan.

Bankroet
Voor Chrysler is de overeenkomst met Fiat van levensbelang. Het bedrijf moet van de Amerikaanse politiek zo snel mogelijk omschakelen van grote benzine slurpende auto’s naar de productie van kleinere en vooral zuinigere auto’s.

De politiek kan deze eis stellen omdat het vrijwel bankroete Chrysler momenteel leeft bij de gratie van de Amerikaanse belastingbetaler; die houdt de automaker uit Detroit met miljardenleningen overeind.

Grote wagens
Als voorwaarde voor de overheidsleningen moet Chrysler volgende maand een ‘herstructureringsplan’ op tafel leggen waarin staat hoe Chrysler in de toekomst weer winstgevend kan worden. In de ogen van het Amerikaanse Congres betekent dit onder meer het produceren van energiezuinige wagens. Chrysler, dat ook auto’s onder de merknaam Dodge en Jeep verkoopt, is nu nog gespecialiseerd in grote wagens. Van de drie Amerikaanse autofabrikanten is bij Chrysler de vraaguitval veruit het grootst.

Chrysler krijgt met de overeenkomst onder meer toegang tot nieuwe technologie en meer mogelijkheden op de Europese automarkt. Fiat zou de Amerikanen gaan helpen fabrieken om te bouwen voor de fabricage van zuinigere auto’s. Voor de Italianen is de samenwerking een mogelijkheid om de aanwezigheid op de Amerikaanse markt te versterken.

Fiat gaat bovendien Chrysler helpen bij het opstellen van het herstructureringsplan.

Weinig risico’s
De deal kent voor Fiat weinig risico’s: de overeenkomst is niet-bindend, er komt geen contant geld aan te pas en de Italianen hoeven hun belang op termijn niet verplicht uit te breiden. De kans dat dit laatste vrijwillig gebeurt is overigens vrij groot. In het persbericht waarin de overeenkomst wordt toegelicht staat dat Fiat ‘aanvankelijk’ een aandeel van 35 procent neemt in Chrysler.

De Mirafiori-fabriek van Fiat in Turijn (AFP) Beeld
De Mirafiori-fabriek van Fiat in Turijn (AFP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden